07:50|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 06 آذر 1395 - 17:39
کد خبر: 5650

دومیـن همایـش ملـی اصول اخلاق حرفـه ای

روز پنجشنبه مورخ 27/8/95 دومین همایش ملی اصول اخلاق حرفــه­ای با حضور کهوریان معاونت محترم عمرانـی استانداری و دکتر نصــرمدیـرکل محترم راه و شهرسازی استان آذربایجانغربی،منوچهر شیبانی اصل مدیرکل محترم تشکلهای حرفه ای و سازمانهای نظام مهندسـی وزارت راه و شهرسـازی و آقـای مهندس محسن بهرام غفاری برگزار شد.

دومیـن همایـش ملـی اصول اخلاق حرفـه ای

درابتدای نشست دیلمقانی ضمن عرض سلام و ادب و خوش آمدگویی خدمت حضار، مدیر کل راه و شهرسازی ، معاونت محترم استانداری و میهمانان (شیبانی، مدیرکل تشکل­های حرفه­ای و سازمانهای نظام مهندسی وزارت راه و شهرسازی و مهندس بهرام غفاری) تدوین کننده نظام نامه اخلاق حرفه­ای اظهار داشتند: دومین همایش اخلاق حرفه­ای با توجه به اهمیت موضوع در این استان برگزار شد . ایشان با توضیحاتی در خصوص مشکلات سازمان­های نظام مهندسی تأکید کردند که امروزه پس از گذشت 21 سال نظام مهندسی نیازمند ایجاد تغییراتی در قانون­ها، آیین­نامه­ها و ساختارها می­باشد. ریاست سازمان نظام مهندسی استان در پایان سخنان خود اشاره نمودند توسط نظام­نامه اخلاق حرفه­ای که در تیر ماه 94 توسط وزارت محترم راه و شهرسازی تدوین و به نظام مهندسی استان­ها ابلاغ شده است، خلاهای موجود در حوزه رفتاری نیز رفع شده و ابراز امیدواری کردند که با اجرایی نمودن مفاد این نظام­نامه و افزایش تعهد و مسئولیت همکاران در حوزه خدمات مهندسی می­توان نقش مهمی در اعتلای جامعه مهندسی ایفا نمود.

در ادامه مدیر کل راه و شهرسازی ضمن عرض خوش آمدگویی خدمت حضار و میهمانان ارجمند و تسلیت ایام سوگواری اربعین حسینی، اخلاق حرفه­ای را حلقه گمشده­ای در اکثر نهادهای کشور دانسته و اعلام کردند که این همایش می­تواند گام مهمی در حل مسائل مربوط به آن باشد. ایشان همچنین از جدیت و درایت دیلمقانی و هیئت مدیره محترم در مدیریت موضوعات مهندسی تشکر کرده و بیان کردند که در طول یکسال اخیر و با شروع دوره هفتم تا بحال تعامل بسیار خوبی بین نظام مهندسی و سازمان راه و شهرسازی برقرار میباشد. نصر اشاره کردند که با توجه به قانونی شدن بحث اخلاق حرفه­ای و اعلام آن به تمام سازمان­های نظام مهندسی، عمل به دستورات آن را یک وظیفه همگانی برای تمام مهندسین کشور عنوان کردند. پس از سخنان نصر، بهرام غفاری سخنرانی کلیدی نوبت صبح همایش را آغاز فرموده و تأکید نمودند که این نظام­نامه قصد موعظه نداشته و موضوع آن اخلاق شناسی است نه ترویج اخلاق. مهندس غفاری گفت: اخلاق امری است وجدانی و قائم به فرد و تبدیل به الزام قانونی نمی­شود. ایشان در مورد رابطه اخلاق با قانون با بیان اینکه مسئولیت اخلاقی مقدم بر مسئولیت قانونی است افزودند: قانون دارای ضمانت اجرایی است ولی اخلاق فاقد این ضمانت می­باشد. غفاری، مسئولیت اخلاقی حرفه­ای را دارای اثربخشی همگانی دانسته و اضافه کردند که رعایت جمعی اخلاق حرفه­ای بنحو مناسب می­تواند به خلاقیت مهندسی کمک کند. ارزش­ها، صفات اخلاقی حرفه­ورزی، اصول اخلاقی حرفه­ای و رفتار حرفه­ای در مهندسی ساختمان، اصطلاحات متداولی در اخلاق حرفه­ای محسوب می­شوند که غفاری به توضیح آن­ها پرداختند. ایشان سخنان خود را با بیان عناوین و سرفصل­های  نظام­نامه رفتار اخلاقی در حرفه مهندسی به پایان رساندند.

پس از پذیرایی نهار، اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان و در راس آن­ها جناب آقای دکتر دیلمقانی لوح یادبودی به آقای مهندس غفاری تقدیم کردند.

 سخنرانی کلیدی نوبت بعد از ظهر همایش با سخنرانی شیبانی آغاز شد. مدیر کل تشکل­های حرفه ای وزارت متبوع در تبیین نظام­نامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان اظهار داشت: با توجه به مشکلات بوجود آمده در سال­های گذشته نیاز به یک نظام­نامه اخلاق حرفه ای داشتیم که وزیر راه و شهرسازی دستور انجام اصلاحیه در آئین نامه نظام مهندسی را به این منظور صادر کرد. وی تصریح کرد تغییر در آیین نامه به این معنا نیست که اخلاق در میان مهندسان وجود ندارد؛ بلکه اخلاق حرفه ای از گذشته در میان این قشر وجود داشته است ولی توسط این نظام­نامه، یک مرجع و روش قانونی برای آن اعمال شده است. شیبانی بیان کرد اخلاق فردی با حرفه­ای تفاوت­ها و شباهت­هایی دارد که مشترکات بین این دو برخورد مناسب با ارباب رجوع و رعایت حقوق مردم است. اما این نوع اخلاق با اخلاق حرفه­ای در مواردی تفاوت دارد. برای مثال وجود ظاهر و چیدمان نامناسب در شهرها به ویژه در کلانشهرها ناشی از رعایت نشدن اخلاق حرفه ای است.شیبانی افزودند رعایت نشدن اخلاق حرفه­ای توسط مهندسان سبب بی اعتمادی در مردم شده به همین منظور آیین نامه آن توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه شده و اجرای آن به بازگشت اعتماد مردم کمک می­کند. وی خاطر نشان کرد مهندسی ساختمان یک حرفه بوده و صنف نیست و این شغل یک دانش و تحصیلات آکادمیک دارد و جایگاه و شان اجتماعی بالایی در بین مردم برای این رشته وجود دارد. این رشته بصورت علمی و تئوری است که عده ای در دانشگاه با تدریس و برخی با حضور در جامعه به مردم خدمت رسانی می کنند. شیبانی تصریح کرد این شغل همچون مشاغل پزشکی و معلمی تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد و با ساخت محلی برای زندگی یا کار، زمینه های آسایش را برای مردم فراهم می­کند و تخریب آن ممکن است سبب از بین رفتن یک زندگی بشود. مدیر کل سازمان­های مهندسی و تشکل­های حرفه­ای وزارت شهرسازی اظهار داشت: مهندسان با جان و مال مردم سر و کار دارند و این رشته چون نیازمند گذراندن دوره­های آموزشی است، از حساسیت بالایی برخوردار بوده و رعایت نکردن اخلاق، منع قانونی نداشته و یک امر شخصی است. اما عدم رعایت قانون، مجازات در پی خواهد داشت. وی افزود: مسئولیت­های اخلاقی تمام جامعه را در بر می­گیرد و مهندسان باید این موضوع را مد نظر خود قرار داده و در کنار اخلاق فردی، اخلاق حرفه­ای را نیز رعایت کنند. شیبانی بیان کرد: تصویب اصول اخلاقی در آیین نامه نظام مهندسی با اهداف مشخصی برای رسیدن به اخلاق حرفه­ای در خدمات مهندسی صورت گرفته که این موضوع دستاورد مهمی در این حوزه بوده و رسیدن به منافع مالی کوتاه مدت سبب رعایت کردن اصول اخلاقی از سوی برخی از مهندسان شده است.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید