12:02|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1401 - 10:10
کد خبر: 17985
جراح و دندان پزشک در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

اهمیت نگهداری و مراقبت از دندان‌های شیری

پوسیدگی دندان شیری کودک و یا پوسیدگی دندان از جمله بیماری‌های عفونی شایع در بین کودکان می‌باشد؛ با توجه به اهمیت بالای دندان‌های شیری، مراقبت از دندان‌ها باید از همان زمان رشد اولین دندان‌ها به صورت جدی انجام شود در این مقاله سعی داریم تا نشانه‌های پوسیدگی دندان کودکان را شناسایی کنیم و با علت‌های بروز آن آشنا شویم و همچنین نحوه جلوگیری از روی دادن این نوع پوسیدگی را بدانیم چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و از آنجا که کودک در صورت ابتلا به این عارضه، درد زیادی را متحمل خواهد شد ضرورت این امر بیشتر خواهد شد .
اهمیت نگهداری و مراقبت از دندان‌های شیری

.دکتر لعیا وجدی، جراح و دندان پزشک در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز در رابطه با حفظ و نگهداری دندان‌های شیری در کودکان، اظهار کرد: احتمال آسیب و پوسیدگی در دندان های شیری به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران کودکی وجود دارد

وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از روش‌های درمانی دندانپزشکی برای کودکان با دردسرهایی همراه است، دندانپزشکی پیشگیرانه به عنوان بهترین نوع دندانپزشکی برای آن‌ها شناخته می‌شود؛ بهترین شیوه برای آموزش سلامت دهان و دندان به کودکان این است که عادت‌های مثبت را در سنین پایین در آن‌ها نهادینه کنید.

وجدی ادامه داد: تجربه ثابت کرده که جلوگیری و پیشگیری همیشه بهتر از درمان مشکل است و به همین دلیل وقتی که بحث دندانپزشکی برای کودکان به میان می‌آید، دندانپزشکی پیشگیرانه بهترین گزینه ممکن است.

وی عنوان کرد: دندانپزشکی پیشگیرانه به همه فرایندها و کارهایی گفته می‌شود که شما برای مراقبت از دندان‌های کودک خود انجام می‌دهید تا آن‌ها را سالم نگه دارید. انجام اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند پوسیدگی مینای دندان یا بیماری لثه عمل می‌کند. دندانپزشکی فقط برای بزرگسالان نیست و در حقیقت دندانپزشکی پیشگیرانه بیشتر در مورد کودکان و افراد کم سن و سال اهمیت دارد.

وی گفت: مسئله پیشگیری در کودکان یعنی آموزش صحیح برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک.

وجدی ادامه داد: روش های بسیاری برای محافظت از دندان های کودکان قبل از شروع درمان برای پیشگیری از پوسیدگی‌ها وجود دارد.

وی افزود: یکی دیگر از جنبه‌های دندانپزشکی پیشگیرانه استفاده از روش‌های فلورایدتراپی و فیشورسیلانت است. در این شیوه دندان‌های کودک به طور کامل با یک لایه محکم پوشش داده می‌شود و از خراب شدن مینای دندان آن‌ها جلوگیری می‌شود.

وی گفت: در حالی که مراجعه منظم به دندانپزشک برای سالم نگه داشتن دندان‌ها بسیار مفید و مهم است، اما باید بپذیریم که بخش مهمی از دندانپزشکی پیشگیرانه در منزل اتفاق می‌افتد. والدین موظف هستند که به کودکان خود در مورد مراقبت از دندان‌ها و حفظ سلامت دهان و دندان‌های خود هشدار دهند.


دکتر لعیا وجدی، جراح و دندان‌پزشک، در پایان در رابطه با توصیه‌های لازم جهت حفظ دندان‌های شیری، تصریح کرد:
  • دندانپزشکی پیشگیرانه به والدین توصیه می‌کند که حتماً موارد زیر را رعایت کنند
  • کودک شما باید دوبار در طول روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزند
  • یک بار استفاده از نخ دندان در طول روز ضروری است
  • خوردن غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های اسیدی را برای کودک خود محدود کنید
  • دو بار در سال به دندانپزشک اطفال و کودکان مراجعه کنید
  • از دندانپزشک در مورد مزایای فیشورسیلانت و فلوراید تراپی اطلاعات بخواهید

آدرس و شماره تلفن دکتر لعیا وجدی ، جراح و دندانپزشک:

ارومیه: نوشین شهر ، خیابان امام، خیابان عدالت، طبقه فوقانی بیمه آسیا

شماره تماس: 04433735066

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید