10:32|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1399 - 10:48
کد خبر: 15930
یادداشت:

ناتوانی خرید جهیزیه برای خانواده‌ها زیر سایه گرانی

طی یک سال اخیر و با توجه به رشد سطح عمومی قیمت‌ها، موضوع هزینه‌های ازدواج و خصوصا تهیه جهیزیه به یک چالش اساسی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.
ناتوانی خرید جهیزیه برای خانواده‌ها زیر سایه گرانی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، بالا بودن هزینه‌های ازدواج و تهیه جهاز در آذربایجان‌غربی برای خانواده‌ها تبدیل به چالش بزرگی شده است که کمتر کسی از عهده آن برمی‌آید که در یکسال اخیر به اوج خود رسیده است.

اگر در چند سال‌ قبل، برخی هزینه برگزاری مراسم عروسی را به عنوان مشکل خود در ازدواج تلقی می‌کردند یا از بالا بودن قیمت سرویس طلا یا هزینه آتلیه گلایه می‌کردند، این روزها تأمین وسایل حداقلی زندگی، فارغ از برگزاری یا عدم برگزاری تشریفات، بسیار مسأله برانگیز شده است.

وسایل موردنیاز یک زوج جوان برای آغاز زندگی، مواردی همچون یخچال، لباسشویی، تلویزیون، اجاق گاز، یک دست مبل، سرویس چینی، 2 تخته فرش، جاروبرقی، سرویس خواب، سرویس پخت و پز، زودپز، مایکروفر، پلوپز، غذا ساز، قاشق و چنگال و لوازم پلاستیکی را شامل می‌شود که خرید این اقلام در این شرایط نزدیک 150 تا 200 میلیون هزینه می‌خواهد.

با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و چشم و هم چشمی که بین جوانان جامعه چنبره انداخته، اکثریت والدین شرمنده فرزندانشان می‌شود و توان فراهم کردن تمامی این اقلام را ندارند.

از طرفی هم گرانی لوازم خانگی و سایر وسایل مورد نیاز زندگی باعث شده مردم کمتر توجه به تغییر و نوسازی لوازم در خانه‌های خود داشته باشند تا جایی که توان خرید جهیزیه دست دوم را هم از دست داده‌اند.

با توجه به اینکه گرانی همچنان در جامعه حاکم است و روز به روز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم، شرایط خرید مردم هرروز سخت‌تر می‌شود و می‌توان انتظار روز‌های پر رونقی برای  امانت فروشی‌ها پیش‌بینی کرد.

 متاسفانه وامی که به عنوان وام ازدواج در اختیار جوانان قرار می‌گیرد، کفاف تهیه جهیزیه و اقلام ضروری برای شروع زندگی مشترک را نمی‌دهد. از طرفی هم جوانان برای اخذ این وام بایستی از هفت خوان رد شوند و این کار باعث اجتناب آن‌ها از دریافت وام می‌شود.

در پایان انتظار می‌رود برای بهبود شرایط اقتصادی مردم تدبیری اندیشیده شود تا بیش از این شاهد کاهش آمار ازدواج و میل به ازدواج در بین جوانان نباشیم.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید