04:23|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 02:47
کد خبر: 3862

گزارش سفر روحانی به آذربایجان غربی

در جریان سفر دو روزه هیات دولت تعدادی طرح عمرانی , صنعتی و اقتصادی به بهره برداری رسید و وعده تکمیل و افتتاح برخی دیگر از طرحها داده شد. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین طرحهای افتتاح شده خواهیم پرداخت.

گزارش سفر روحانی به آذربایجان غربی

به گزارش گروه سیاسی باریش , آذربایجان غربی بیست و ششمین استانی بود که آقای روحانی در روزهای پایانی از سومین سال ریاست جمهوری خود در قالب بیست و هشتمین سفر استانی به آن سفر کردند. در جریان این سفر 2 روزه 369 طرح عمرانی ,‌ صنعتی و اقتصادی در سطح استان به بهره برداری رسید که در این میان 27 طرح کلنگ زنی شده و در دو سال آینده به بهره برداری خواهند رسید, همچنین 49 طرح نیز با اعتبار 949 میلیارد تومان اجرایی خواهد شد. در ادامه نگاهی به نتایج سفر هیات دولت به ارومیه خواهیم داشت.

پروژه بزرگ پتروشیمی مهاباد شاخص ترین طرح صنعتی بود که در جریان سفر استانی آقای روحانی به بهره برداری رسید. این پتروشیمی ظرفیت تولید حدود 330 هزار تن محصول در سال را خواهد داشت و بخش عمده تولیدان آن به خارج از کشور صادر خواهد شد.

عمده طرحهای سفر دولت به آذربایجان غربی در زمینه کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور بود. در این زمینه به گفته آقای روحانی حدود 100 میلیارد تومان برای صادرات محصولات کشاورزی از محل صندوق ذخیره ارزی در نظر گرفته شده است. با افتتاح طرح های کشاورزی در سال 95-96 حدود 12 هزار شغل مستقیم و هزاران شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد شد و تولید محصولات کشاورزی تا 200 هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد. در راستای صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بازدهی زمین های کشاورزی , بیش از 15 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سیستم آبیاری مکانیزه مجهز خواهند شد.

با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی و طولانی شدن وعده افتتاح راه آهن ارومیه , دولت تدابیری برای اتمام این طرح در نظر گرفته است که بر این اساس شاید بتوان به افتتاح راه آهن ارومیه در چندین سال آینده امیدوار بود!

با توجه به اهمیت مسئله دریاچه ارومیه و تثبیت وضعیت فعلی آن , اقداماتی در راستای احیا و آباد کردن دریاچه ارومیه انجام پذیرفته که امیدها برای افزایش سطح آب دریاچه در طی سالهای آینده را افزایش می دهد.

دولت یازدهم در زمینه گردشگی , برنامه های مختلفی از جمله احیای دریاچه ارومیه , گسترش راه های حمل و نقل عمومی از جمله  فرودگاه , بزرگراه , راه آهن و توسعه زیر ساختهای گردشگری از جمله هتل ها را در اولویت خود قرار داده است. متاسفانه دولت و مسئولین در این زمینه عملکرد خوبی نداشتند و بسیاری از مهمترین طرحهای افتتاح شده در این زمینه پیش از این یکبار به بهره برداری رسیده اند!

در جریان سفر هیات دولت به استان 15 طرح زیر ساختی ، مخابراتی و پستی در استان آذربایجان غربی افتتاح شد که از آن جمله می توان به  ارتقای پهنای باند اینترنت از 8 گیگ به 17 گیگ ، راه اندازی 975 کیلومتر فیبر نوری با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان و چندین طرح دیگر اشاره کرد.

معاون طرح و برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از کارخانه تراکتورسازی ارومیه از پنج تولید جدید کارخانه تراکتورسازی ارومیه پرده برداری کرد. به گفته ابویی تکمیل 90 هزار طرح نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی از اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که 293 واحد با این شرایط در استان آذربایجان غربی شناسایی شده است. طرح بزرگ شرکت فولاد ارومیه با 81 درصد پیشرفت فیزیکی که عملیات ساخت و تکمیل آن از پنج سال قبل تعطیل شده است از جمله این طرح ها به حساب می آید.

کارخانه دام و طیور در شهرک صنعتی اشنویه با 2500 متر زیربنا با سرمایه ای بالغ بر 55 میلیارد ریال و با اشتغال زایی برای 25 نفر افتتاح شد. واحد تولیدی لوله و پروفیل اشنویه از دیگر طرحهایی بود که در این شهر به بهره برداری رسید.

 

با توجه به موارد فوق و اینکه اغلب 369 طرحی که در جریان این سفر افتتاح شد , یا در مرحله کلنگ زنی هستند ,‌ یا عملیات ساخت و تکمیل آنها ادامه دارد و یا پیش از این قبلا به افتتاح رسیده اند و مهمتر از همه اینکه اقدام مهمی در ارتباط با مطالبات و نیاز های اصلی مردم شهر از جمله راه آهن و اشتغال زایی صورت نگرفته است , میتوان نتیجه گرفت که دولت و مسئولین در استان آذربایجان غربی کارنامه مناسبی نزد افکار عمومی نخواهند داشت.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید