04:52|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آذر 1398 - 06:04
کد خبر: 13520
به مناسبت روز حمل و نقل؛

نقش مؤثر حمل‌ونقل در رونق تجارت جهانی

روند رشد تجارت جهانی به طور مستمر تداوم و به موازات آن، خدمات حمل و نقل نیز بهبود یافته و نقش بسیار مؤثری در رونق تجارت جهانی ایفا کرده است.
نقش مؤثر حمل‌ونقل در رونق تجارت جهانی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، در آذر ماه سال ۱۳۶۲، تعداد کشتی‌های منتظر تخلیه در بندرهای ایران به حدود ۱۰۰ فروند رسیده، که مشکلات زیادی را برای ترابری ایران به بار آورده‌بود.

در همان سال نیز با صدور فرمانی از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، کامیون‌ها و تریلی‌های زیادی برای تخلیه بارها اعزام شدند.

با این فرمان و اعزام کامیون‌ها مشکل تجمع کالاهای وارداتی و نوبت‌های طولانی تخلیه کشتی‌ها در بندرهای ایران به مرور تا اندازه‌ای حل شد.

۱۴ سال پس از زمان صدور این فرمان، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران، از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۷۶، ۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل ایران نام گرفت.

حمل و نقل از جمله بخش‏های زيربنايی اقتصاد هر جامعه است كه علاوه بر تحت تأثير قراردادن توسعه اقتصادی، خود نيز در جريان توسعه دچار تغيير و تحول می‏شود.

رقابت در بازارهای بین المللی برای به دست آوردن سهم بیشتر در تجارت جهانی، روز به روز فشرده تر و پیچیده تر می‌شود و در این میان، تولید کنندگان و صادرکنندگانی موفق می‌شوند که با برخورداری از فن آوری روز در بخش تولید و بهره گیری صحیح از مدیریت علمی بازار در بخش توزیع و حمل و نقل، بتوانند قیمت تمام شده و هزینه های تجاری را برای عرضه محصولی استاندارد کاهش دهند.

 براین اساس، تجارت جهانی و حمل و نقل در انواع مختلف زمینی، دریایی و هوایی، دو پدیده جدانشدنی هستند.

خدمات حمل و نقل کارآمد، شرط لازم برای انجام تجارتی موفق است و در نیم قرن اخیر، روند رشد تجارت جهانی به طور مستمر تداوم و به موازات آن، خدمات حمل و نقل نیز بهبود یافته و نقش بسیار مؤثری در رونق تجارت جهانی ایفا کرده است

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید