09:01|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 09 آذر 1398 - 06:44
کد خبر: 13407
یادداشت:

بی‌مهری برای باغی به وسعت یک شهر

متاسفانه در سال‌های اخیر حفظ باغات اطراف شهر ارومیه با بی‌مهری خیلی‌ها مواجه شده تا جایی که این‌روزها جای خیلی از باغات را ویلاهای خصوصی گرفته است.
بی‌مهری برای باغی به وسعت یک شهر

سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، وجود درخت و گیاه در داخل و اطراف شهرهای بزرگ و پرجمعیت اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلودگی هوا جلوگیری کند.

با کاشت درخت و از سوی دیگر حفظ  طبیعت باغ‌های که در اطراف شهرها وجود دارد هوای پاک و سالم همیشه در جریان خواهد بود و شهروندان نیز می‌توانند بدون هیچ‌گونه مشکلی در هوای پاک و سالم نفس بکشند.

از چند سال گذشته مدیران شهری ارومیه طرح باغ شهر ارومیه را با هدف کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست مطرح کردند.

شهر ارومیه با توجه به شرایط جغرافیایی که دارد از زمینه مناسبی برای اجرای طرح باغ شهر برخوردار است و اجرای این طرح می‌تواند حضور گردشگران و مسافران در این منطقه را افزایش دهد.

متاسفانه در شرایط کنونی حفظ باغات اطراف شهر ارومیه با بی مهری مواجه شده و جای باغات سرسبز و مملو از درخت را ساختمان‌های ویلایی فرا گرفته است.

در ماه‌های اخیر دستگاه قضا در مرکز استان با هدف حفظ محیط زیست دست به کار شده و با افرادی که به صورت غیرقانونی در اطراف شهر ارومیه اقدام به ویلاسازی کرده بودند برخورد قانونی کرد گرچه این اقدامات به مذاق برخی‌ها خوش نیامده اما روند این قبیل اقدامات با تغییر کاربری اراضی حومه شهر می تواند در آینده تصویری غیرقابل از ارومیه به نمایش بگذارد.

طرح باغشهر ارومیه با هدف جلوگیری از توسعه افقی و تخریب باغات داخل محدوده و چسبیده به شهر و تبدیل آن به باغات دایر برای استفاده عمومی شهروندان توسط مدیران شهری مطرح شد و امید می‌رفت که اجرای کامل آن بتواند بخش عظیمی از هویت شهری را حفظ کند.

شهردار ارومیه پیش از این گفته است که از سال 90 تا سال گذشته بیش از 100 هکتار از باغ‌های داخل شهر خریداری شده و در جهت تحقق باغ‌شهر ارومیه حفظ و نگهداری می‌شود تا آسیب‌های شهری از این منظر کاهش پیدا کند.

از این رو اهمیت حفظ محیط زیست در اطراف و محدوده شهر ارومیه بسیار بالا می‌رود و امکان ایجاد امکانات مناسب مانند ایجاد تفرجگاه‌های تفریحی و گردشگری در این منطقه را بیش از بیش مهیا می‌کند.

آب و هوای مناسبی که در منطقه آذربایجان غربی و در شهر ارومیه جریان دارد گردشگران و میهمانان زیادی به خود جلب می‌کند و این امر زمینه مناسبی برای درآمدزایی و توسعه اقتصادی از طریق گردشگری را فراهم می‌کند که امیدواریم با همت و تلاش مسئولان به تحقق برسد.   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید