08:26|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1398 - 11:39
کد خبر: 12881
باریش گزارش می‌دهد:

نان‌آوری با طعم رویاهای کودکانه

برخی كودكان به‌جای بازی با بچه‌های هم سن و سال خود، آرامش در آغوش گرم خانواده و مهارت آموزی به خاطر مشکلات اقتصادی مجبور به كار كردن در خیابان‌ها هستند گرچه غیرت کودکیشان تحسین دارد ولی شکی نیست که بسیاری از رویاهای کودکانه آنها تعبیری در امروزشان ندارد.
رویاهای تعیبر نشده کودکان کار

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، کودکان کار را بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی قربانیان اصلی فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده ها می دانند، کودکانی که با سن و سال کم خود به جای بازی با همسالان و یا حضور در مدرسه باید پشت چراغ قرمز زندگی مسئولین سنگنین نان آوری خانه را هم تجربه کنند.

ارومیه نیز از جمله شهرهایی است که پدیده کودکان کار در آن به وضوح دیده می شود، گرچه در سالهای اخیر برای حمایت از کودکان کار و متمایز کردن آنها با کودکان خیابانی اقداماتی انجام شده اما قابل انکار نیست که نبود متولی و دستگاه اجرایی مشخص پروسه ساماندهی و حمایت از کودکان کار و برطرف کردن مشکل این کودکان را با کندی روبرو کرده است.

کودکان کار آذربایجان‌غربی شناسنامه‌دار می‌شوند

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی در دومین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده با اشاره به اینکه رسیدگی و ساماندهی کودکان کار استان امری ضروری است تصریح کرد: هرچه زودتر کودکان کاری که شناسنامه ندارند شناسنامه‌دار شوند.

وی خاطرنشان کرد: استانداری و مسئولان مربوطه تا جایی که در توان دارند از منابع دیگر استانی نیز استفاده کنند تا مسائل و مشکلات فرهنگی واجتماعی کودکان کار و خیابانی استان حل شود.

شناسایی 89 کودک کار در آذربایجان غربی

سعید فریور، مدیرکل سازمان بهزیستی آذربایجان غربی گفت: از آغاز سال جاری تا کنون 135 کودک کار و خیابانی در ارومیه شناسایی شده که ازاین تعداد ۹۵ کودک مربوط به ۴ماهه اول سال است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کودک کار وخیابانی در سال جاری در شهرستان‌های آذربایجان غربی پذیرش نشده است اظهار کرد: براساس تابعیت، تمامی 95 کودک ایرانی بوده و همچنین ۸۹ نفر از آنها کودک کار و ۶نفر کودک خیابانی هستند.

مدیرکل سازمان بهزیستی آذربایجان غربی با بیان اینکه براساس نوع زندگی ۶نفر از این کودکان محل زندگی و کارشان خیابان بوده ومابقی فقط در خیابان کار می کنند، درخصوص اقدامات بهزیستی برای کمک به کودکان کار و خیابانی آذربایجان غربی گفت: در ۴ماهه سال جاری مبلغ ۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست کودکان کار واریز شده همچنین به ۵۰ نفر از کودکان بسته مواد غذایی داده شده، ۱۵نفر به مراکز درمانی و 6 نفر رابه مراکز فنی حرفه ای معرفی کردیم.

تعداد واقعی کودکان کار آذربایجان غربی بیشتر از یک‌هزار نفر است

سید هادی طباطبائی، مدیر کل دفترامور فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی یاد آور شد: تعداد ۳۰۰کودک کار در استان شناسایی شده که با یک پیمایش میدانی این تعداد بیشتر از هزار نفراست.

طباطبائی اظهار کرد: باتوجه به آغاز سال تحصیلی ساماندهی کودکان کار و ثبت نام آنها درمدارس لازم است.

مدیر کل دفتر فرهنگی واجتماعی استانداری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: طبق قانون کار، هیچ کارگاهی حق استفاده از کودکان را در محیط کار ندارد.

ساماندهی و حمایت از کودکان کار، پروسه ای نیست که بشود آن را در سالن‌های بسته جلسات پیگیری کرد چرا که واقعیتی که در بطن جامعه جریان دارد گویای آن است که این کودکان به دلیل مشکلات فراوانی که دارند از دریافت آموزش‌ها و مهارت‌های عمومی و اجتماعی بی بهره ماندند ومتولیان امر باید چاره‌ای بهتر و راه حل عملی تری برای حمایت از کودکان کار انجام دهند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید