06:52|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 06 شهریور 1398 - 08:17
کد خبر: 12804
یادداشت:

انگور را به کام کشاورزان تلخ نکنید

هرساله هزاران تن از محصول تولیدی انگور آذربایجان‌غربی به خارج از کشور صادر می‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی این استان می‌توان با این کار سود بسیاری را کیب کند.
انگور را به کام کشاورزان تلخ نکنید

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، با توجه به شرایط بازار ارز، این استان می‌تواند از طریق صادرات انگور ارزآوری زیادی را کسب کند.

باغات انگور آذربایجان‌غربی اگه بتوانند از سرمازدگی جان سالم به در ببرند انگورهای شیرین و خوش طعمی را روانه بازار می‌کنند. اگر در سالی هم از سرمازدگی دچار صدمه شدند و میزان برداشت انگور از باغات انگور استان کاهش می‌یابد و هم برخی بی‌تدبیری‌ها در نرخ‌گذاری آن کشاورزان را دچار دردسر می‌کند.

آذربایجان‌غربی رتبه نخست صادرات انگور در کشور را به دست آورده است که با توجه به این رتبه اگر گام‌های درستی در این مسیر برداشته نشود باعث رکود اقتصاد استان و وضعیت بد برای کشاورزان می‌شود.

با این حال در هنگام سرمازدگی اقدام خاصی از سوی دولت برای حمایت از باغداران صورت نمی‌گیرد.

محصول انگور به‌علت مصرف پایین آب تا زمان برداشت در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی در مصرف بهینه آب و کمک به احیای دریاچه ارومیه نقش مهمی دارد و لازم است تا برای تولید بیشتر و بهتر این محصول با ارزش و صادراتی تمهیدات بیشتری از سوی مسئولین استان صورت گیرد.

باید در نظر داشت قیمت انگور در برابر تمام زحمت‌هایی که برای آن کشیده می‌شود بسیار ناچیز است زیرا اگر دقت کنیم ایستاده‌کردن باغات انگور، خسارت‌های سالانه ناشی از سرمازدگی، حوادث غیر‌مترقبه هزینه بالایی به دنبال دارد و نبود اطمینان از بازار فروش از جمله مشکلات موجود باغداران استان است و کام باغداران را به نوعی تلخ می‌کند.

آذربایجان‌غربی به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده و آب و هوای مناسب برای کشاورزی یکی از استان‌های برتر تولیدات کشاورزی و به‌خصوص محصول انگور است اما دلالان برای به‌دست آوردن سود بیشتر فروش محصولات کشاورزان و باغداران را با مشکل مواجه کرده‌اند.

دلالان انگوری را که با زحمت و رنج فراوان به دست آمده است با قیمت بسیار ناچیزی از کشاورزان خریداری می‌کنند و در عوض با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

اما کشاورزان نیز در این امر آن هارا یاری می‌کنند زیرا به هنگام مراجعه مستقیم به باغات کشاورزان از فروش میوه‌های خود خودداری می‌کنند.

نکته حائز اهمیت این است که کشاورزان می‌توانند محصولات خود را مستقیم به مرد عرضه کنند تا در این صورت هم خود رازی باشند و هم مردم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید