06:32|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 04 شهریور 1398 - 03:53
کد خبر: 12780
یادداشت:

بازار داغ عرق گیری گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی

عرقیات گیاهی بعد از نقل دومین سوغات شهر ارومیه هستند و کارخانجات متعدد نیز در این شهر عرقیات خوب و با کیفیی را تولید و عرضه بازار مصرف میکنند.
بازار داغ عرق گیری گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با فرا رسیدن فصل عرق گیری گیاهان دارویی در آذربایجان غربی بازار خرید و فروش گیاهان دارویی بسیار داغ است. عرقیات گیاهی بیشتر حالت ارگانیک داشته و عوارض شیمیایی ندارند و به همین سبب از محصولات اصلی طب سنتی به‌حساب می‌آید داروهای شیمیایی در مدت کمی سبب بهبودی می‌شوند و ممکن است عوارضی داشته باشند اما عرقیات گیاهی آثار تدریجی دارند و بدون آسیب و عارضه به درمان افراد کمک می‌کنند.
عرقیات گیاهی بعد از نقل دومین سوغات شهر ارومیه هستند و کارخانجات متعدد نیز در این شهر عرقیات خوب و با کیفیی را تولید و عرضه بازار مصرف میکنند.
یکی از گیاهان و عرقیات مشهور در شهر ارومیه گیاه بادرشبو است که در روزهای گرم تابستان کشت می‌شود.
این گیاه بسیار خوش‌بو بوده و عرق آن دارای خواص آرامش‌بخش، اشتها آور و ضد نفخ است و رویشگاه این گیاه در گذشته در نواحی کوهستانی بود اما امروز به علت خواص دارویی ومزیت‌های اقتصادی در شرایط مزارع آبی نیز کشت می‌شود.
یکی دیگر از گیاهان دارویی مشهوز در منطقه آذربایجان گیه نعناع است این گیاه کاربرد بسیاری در درمان بیماری‌ها به‌ویژه درمان دل‌درد، رفع نفخ و برطرف نمودن مشکلات گوارشی دارد. این گیاه  به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها وفیتونوترینت‌ها، گیاهی عالی است و خواص زیادی برای سلامتی دارد. 
بانوان آذربایجان غربی از گذشته تاکنون عرق نعناع را در فصل تابستان در منازل خود تهیه می‌کنند برای تهیه عرق نعناع از برگ‌های تازه‌ی این گیاه استفاده می‌شود  به این منظور برگ‌های تازه گیاه جوشانده می‌شوند و پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به‌صورت سنتی یا صنعتی انجام می‌شود طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول‌های آب نفوذ می‌کند. مایعی که با تقطیر به‌ دست‌ آمده می‌آید، عرق نعناع است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید