06:37|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 27 تیر 1398 - 10:02
کد خبر: 12443
باریش گزارش می‌دهد:

رودخانه شهرچای ارومیه همچنان در انتظار لایروبی به سرمی‌برد

فصل تابستان فرصت بسیار مناسبی برای لایروبی و تخیله زباله‌های موجود در رودخانه شهر چای ارومیه است اما همچنان این وضعیت در سایه بی‌توجهی‌ها به سر می‌برد.
 رودخانه شهرچای ارومیه همچنان در انتظار لایروبی به سرمی‌برد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از مزایای مهم لایروبی رودها جلوگیری از سیلاب و سرریز شدن آب رودخانه‌ها است. بی‌توجهی به لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه باعث شده علف‌های بسیار زیادی در داخل این رودخانه روییده‌اند و علاوه بر اینکه چهره نامناسبی به این رودخانه بخشیده با فرارسیدن فصل بارش نیز مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. هم اکنون فصل بسیار مناسبی برای لایروبی و تخیله زباله‌های موجود در رودخانه شهر چای ارومیه است اما همچنان این وضعیت در سایه بی‌توجهی‌ها به سر می‌برد.
نارضایتی مسافران از وضعیت نامناسب رودخانه شهر چای
یکی از مخاطبان باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: با فرا رسیدن فصل تابستان مسافران زیادی برای اتراق و استراحت به پارک محدوده رودخانه شهر چای ارومیه می‌آید اما فضای نامناسب و عدم لایروبی رودخانه شهر چای چهره این مکان را به شدت مخدودش کرده است.
وی افزود: از مسئولان درخواست می‌کنیم فکری به حال لایروبی رودخانه شهر ارومیه کنند تا مسافران از بودن در این فضا لذت ببرند و احساس رضایت داشته باشند.
لزوم محافظت از فضاهای سبز و مناظر طبیعی
نرگس یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در مورد وضعیت نامناسب رودخانه شهر چای ارومیه گفت: فضاهای سبز و مناظر طبیعی در محدوده شهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید همت همگانی در حفظ و محافظت آنان انجام شود.
وی افزود: رودخانه شهر چای ارومیه اصلا وضعیت مناسبی ندارد و بوی لجنی که ناشی از عدم لایروبی در این فضا آزاد شده شهروندان را اذیت می‌کند.


شهرچای ارومیه بیشترین تصرف حریم رودخانه را دارد
مرتضی حاتمی، معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: برای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز با توجه به اهمیت موضوع در استان تا کنون دو شورای پیشگیری تشکیل شده و در سال 96 فقط در بستر رودخانه نازلو 10 هکتار که توسط مردم باغ تبدیل شده بود، قلع و قمع شد.
وی با بیان اینکه نزدیک به 60 هکتار در رودخانه سیمینه رود شهرستان میاندوآب قلع و قمع شد، اضافه کرد: به طول 10 کیلومتر در کانی سیب اشنویه آزادسازی بستر مسیل انجام شده و با توجه به تاکیدات بر اهمیت لایروبی مسیر مسیل ها و رودخانه، در سال جاری فضای لایروبی شده برابر با مجموع سی سال گذشته است.
این مسئول قضائی خاطرنشان کرد: با تشکیل کمیته ای در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مصوب شد مواردی که آزادسازی بسترها با مشکل مواجه می شوند، موانع قضایی برطرف و آزادسازی انجام شود.
وی با بیان اینکه امسال رودخانه‌های گادار شهرستان نقده، باراندوز و شهرچایی ارومیه در طرح آزادسازی بستر مسیل قرار دارند و آزاد سازی می شوند، تصریح کرد: داخل بستر مسیر فضای عمومی است و اگر ساخت و سازی با مجوز انجام شود و با تمهیدات شرکت های مربوطه باشد مانند پرورش ماهی پروسه و فرایندی متفاوت است ولی ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه از هر نوع که باشد بدون شک برخورد قانونی می‌شود.
حاتمی یادآور شد: با توجه به اهمیت موضوع آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها، بنابر قانون شرکت آب منطقه‌ای مکلف است بدون نیاز به شکایت راسأ با حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ساخت و سازهای غیر مجاز را قلع و قمع کند همانطور که جهاد کشاورزی مکلف به انجام وظیفه خود در این مورد است و متاسفانه ضعف‌های جهادکشاورزی در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز مشهود است.
معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی در پایان افزود: بنا به گزارش‌های ارسالی در بستر رودخانه شهرچایی ارومیه یک‌هزار مورد تصرف در حریم مسیر انجام شده که بیشترین آمار را در استان به این رودخانه اختصاص دارد.


روزها در حال گذر است و رفته رفته به فصل بارش‌ها در پیش رو است و اهالی شهر ارومیه همچنان از عدم لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه شکایت دارند که امیدواریم با تدابیر مسئولان متولی لایروبی رودخانه شهر چای ارومیه هر چه سری‌تر تحقق پیدا کند. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید