13:33|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1398 - 10:08
کد خبر: 11918
باریش گزارش می‌دهد:

گردشگری کودک، فرصتی مغفول در آذربایجان غربی

گردشگری کودک و نوجوان فرصتی است که مانند بسیاری از جنبه‌های گردشگری در آذربایجان غربی مغفول مانده است، در حالی که ایجاد بسترهای مناسب برای گردشگری کودکان می‌تواند این استان را به قطب برتر این نوع گردشگری در کشور تبدیل کند.
گردشگری کودک، فرصتی مغفول در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، کودکان به عنوان سرمایه‌های آینده کشور، مهم‌ترین نقش را برای ساختن فردایی بهتر در جامعه ایفا می‌کنند امروزه در سیستم‌های مدیریت شهری کمتر به نیاز‌های کودکان و ایجاد فضاهای آموزشی و تفریحی برای آنان اهمیت داده می‌شود.
با توجه به اینکه قشر کودکان در جامعه از توان کمتری برخوردارند و باید در ایجاد مکان‌های تفریحی و آموزشی برای آن‌ها توجه ویژه داشت و از اصول و استاندارهای لازم در جهت ایجاد فضاهای آموزشی برای آنان استفاده کرد.
طراحی فضای کودکانه  و صمیمی در فضاهای آموزشی بستر مناسبی برای خلاقیت کودکان و شکوفا شدن استعدادهای آنان فراهم می‌کند و زمینه را برای برآورده کردن آرزوی کودکان محیا می‌کند.
نخستین موزه تخصصی کودک در ارومیه افتتاح شد
فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رابطه با این خبر اظهارکرد: موزه تخصصی کودک ارومیه در مساحتی بالغ بر 500 متر مربع، شامل غرفه‌های غارنشینی، پیدایش خط، مکتب‌خانه، کارگاه هنری، نجوم و غیره در محل اداره کل کانون استان آذربایجان غربی در ارومیه افتتاح می‌شود و قابل دسترس و استفاده برای عموم است.
وی با اشاره به اینکه موزه تخصصی کودک دارای 10 فرفه مختلف است، افزود: هدف از ایجاد این موزه یادگیری و درک زیبایی‌های هستی به‌صورت ملموس برای کودکان و نوجوانان است.
فرصت‌های گردشگری در استان برای کودکان بسیار اندک است
علیرضا، صاحب دو فرزند دختر و پسر 9 و 4 ساله است در رابطه با امکانات تفریحی و گردشگری برای کودکان گفت: متاسفانه مکان های تفریحی برای کودکان بیشتر به خانه های بازی ختم می شود و فضای باز آموزشی که تخصصی برای کودکان باشد در ارومیه بسیار کم است.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که با خانواده و همراه فرزندانش برای گذران اوقات فراغت آخر هفته تصمیم دارند جایی بروند اکثر در بازی کودکان با مشکل مواجه می شوند، چون فضاهای تفریحی برای  تمامی سنین است و بچه ها مجبورند در کنار افرادی با سن های بالاتر و یا حتی پایین‌تر از خود بازی کنند.
لزوم اهتمام در ایجاد فضاهای تفریحی و آموزشی ویژه کودک در آذربایجان غربی
جواد زاهدی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی راه‌اندازی این‌گونه فضاها را برای کودکان و نوجوانان استان ضروری دانسته و تصریح کرد: با توجه به وجود تاریخ بلند و ظرفیت‌های گردشگری در استان بایستی فضاهای این چنینی را برای کودکان فراهم کنیم تا نسل جدید را به هویت و تاریخ خود آشنا سازیم.
وی تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داریم علاوه بر موزه کودک اقدام به راه اندازی رصدخانه و پژوهشکده‌ای برای کودکان و نوجوانان نیز در این مکان کنیم وامیدواریم هرچه سریع‌تر این امر نیز تحقق یابد.
زاهدی اظهار کرد: از امروز موزه کودک ارومیه شامل سالن‌های تاریخ، نجوم، پیش‌ازتاریخ و مردم شناسی در محل پارک شهرچایی این شهرستان آماده بازدید کودکان است..
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: در مجاورت این موزه سالن آمفی تئاتر، کتابخانه وغرفه نمایشگاه و فروش محصولات کانون نیز برای کودکان و نوجوانان دایر می‌شود.
بدون شک فعالیت کودکان در فضاهای علمی و آموزشی نقش به‌بسزایی در توسعه فرهنگی و اجتماعی آن جامعه دارد از این رو ایجاد فضاهایی که بتواند زمینه‌ساز رشد و اعتلای شخصیت کودک و نوجوان امروز باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و راه‌اندازی موزه‌های تخصصی کودکان شاید گامی برای تحقق اهداف در توسعه جنبه‌های مختلف گردشگری در استان شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید