04:12|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1397 - 12:35
کد خبر: 11603
یک پژوهشگر در گفت‌و‌گو باباریش:

فرهنگ وارداتی بنیان خانواده را با چالش مواجه می‌کند

فرهنگ‌های وارداتی که مظاهر آن امروزه به وفور در جامعه دیده می‌شود، در مرحله اول بنیان خانواده را دچار آسیب می‌کند.
فرهنگ وارداتی بنیان خانواده را با چالش مواجه می‌کند

حسن عباس زاده، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش اظهار کرد: امروزه فرهنگ‌های وارداتی که مظاهر آن به وفور در جامعه دیده می‌شود در مرحله اول بنیان خانواده را با آسیب روبرور کرده و روابط بین افراد در بنیان اجتماعی را دچار تغییر و دگرگونی می‌کند. 
وی با اشاره به اینکه قوانین در حوزه خانواده نتوانسته کارکرد لازم را داشته باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه قانون نتوانسته در رابطه با ماهیت و کمیت مهریه در جامعه ورود جدی پیدا کند و الزامی در تعهدات مالی زوجین به یکدیگر ایجاد کند.
این پژوهشگر علوم اسلامی معتقد است که وجود برخی کاستی‌ها در قوانین حمایت از خانواده، سبب بروز مشکلات خانوادگی می‌شود و هنگامی که جوان امروز می‌بیند که عضوی از خانواده‌اش به دلایل محتلف در زندگی خانوادگی خود آرامش ندارد و با سختی‌های بسیار گریبان‌گیر است بدون شک تجرد را به متاهل شدن ترجیح می‌دهد و این زنگ خطر برای جامعه به شمار می‌رود.  
وی تصریح کرد: تنها اقدامی که قانون در رابطه با مهریه انجام داده است ایجاد امکان باز پرداخت مرحله به مرحله آن است تا فرد بتواند به صورت اقساط مبلغ مهریه را پرداخت کند.
این پژوهشگر تصریح کرد: قانونی وجود ندارد که به صراحت مبلغ مهریه را ذکر کند و زوجین را ملزم به رعایت آن و این نقص قانونی در نهایت آسیب‌های جدی به بنیان خانواده وارد می‌کند.
عباس زاده معتقد است که قوانین فعلی اهرم بازدارنده‌ای برای مهریه‌های نامتعارف نیست و نتوانسته در افزایش آمار ازدواج خروجی مناسبی داشته باشد و تنها موقعیتی تسهیلاتی درباره اجرای مهریه است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید