08:58|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1401 - 10:31
کد خبر: 18082
از ابتدای سال تاکنون:

فوت 27 نفر بر اثر غرق شدگی در آذربایجان‌غربی

امسال ۲۷ نفر بر اثر غرق شدن در تاسیسات آبی از جمله دریاچه های پشت سدها و رودخانه های استان جان خود را از دست داده‌اند.
فوت 27 نفر بر اثر غرق شدگی در آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، باقر بهرامی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۸ مورد غرق شدگی در مناطق مختلف استان ثبت شده که از این تعداد ۲۷ نفر در منابع آبی از جمله رودخانه ها، مخازن آبی پشت سدها و کانال های آب در استان جان خود را از دست داده اند و ۱۱ نفر نیز با اقدامات پزشکی به موقع از مرگ نجات یافته اند.

وی افزود: شمار غرق شدگی ها و قربانیان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۱ و چهار درصد افزایش یافته است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد: با توجه به تداوم فصل گرما تعدادی از مردم بدون توجه به هشدارها و اطلاعیه ها در سدها و تاسیسات آبی آذربایجان غربی شنا می کنند و این امر همواره با خطرهای جانی و احتمال غرق شدن همراه بوده است.

میاندوآب و سردشت بیشترین تعداد غرق شدگی 

بهرامی همچنین گفت: شهرهای میاندوآب با هشت و سردشت با هفت مورد غرق شدگی بیشترین آمار را در استان به خود اختصاص داده اند و شهرهای ارومیه با ۶، شاهین دژ با پنج، مهاباد با چهار ، چایپاره و پیرانشهر با ۲ و نقده با یک مورد در رده های بعدی قرار دارند.

وی افزود: از مجموع غرق شدگان ۲۳ نفر در رودخانه ها، ۹ نفر در سدها، ۲ نفر در استخرهای آب کشاورزی، ۲ نفر در کانال های انتقال آب، یک نفر در آبشار، یک نفر در چاه آب و یک نفر نیز در دریاچه ارومیه دچار غرق شدگی شده اند.

بهرامی با بیان اینکه بیشترین رده سنی حادثه دیدگان بین ۲۰ تا ۴۰ سال است، تاکید کرد: در میان غرق شدگان امسال ۶ مورد کودک زیر پنج سال نیز دیده می شود.

وی همچنین افزود: از مجموع فوتی های ناشی از غرق شدگی ۲۵ نفر مرد و ۲ نفر زن هستند. 

شنا نکردن در منابع آبی بهترین توصیه به شهروندان است

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه شنا نکردن در منابع آبی مختلف بهترین و ایمن ترین توصیه به شهروندان برای مواجه نشدن با مرگ است افزود: شنا کردن در این اماکن حتی برای افرادی که با فنون شنا نیز آشنایی لازم را دارند خطرآفرین است.

بهرامی تاکید کرد: مواردی دیده شده است که افراد حتی با فنون شنا نیز آشنایی لازم را دارند ولی به دلیل نبود آمادگی جسمانی لازم هنگام شنا دچار حوادث مختلف شده اند که یکی از مواردی که زیاد مشاهده شده، اسپاسم عضلانی است.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی و اورژانس آذربایجان غربی به اختلاف دمای لایه‌های آب به ویژه در سدها اشاره کرد و افزود: لایه‌های زیرین آب سدها بسیار سرد است و ورود ناگهانی شناگران به این لایه‌ها ممکن است سبب سکته یا اسپاسم عضلانی شود ضمن آن که شنا در رودخانه های نیز خطرات ویژه خود از جمله جریان های شدید و اعماق آب ناشناخته ای دارد که همگی خطرآفرین هستند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید