06:25|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1400 - 13:56
کد خبر: 17730
یادداشت:

قامت‌هايی خمیده‌تر از قبل/تبعیض؛ زخم کهنه در جامعه پاکبانان

شیوع ویروس فراگیر کرونا که بخش وسیعی از جامعه را خانه‌نشین کرده، نارنجی‌پوشان شهر علاوه بر زدودن آلودگی از چهره شهر، در جبهه‌ای دیگر از مبارزه با کرونا، وظیفه پاکسازی، جمع‌آوری و دفع پسماندها را بر عهده دارند که پا به پای مدافعان سلامت با حداقل حقوق مشغول به خدمت‌رسانی هستند؛ در مقابل بایستی گفت که حقوق آنان کفاف تامین نیازهای زندگی را نداده و آنان را به سوی مشاغل کاذب سوق می‌دهد.
قامت‌هايی خمیده‌تر از قبل/تبعیض؛ زخم کهنه در جامعه پاکبانان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن طی دوسال اخیر به دغدغه‌ای برای بسیاری از افراد تبدیل شده است که در این میان پاکبانان با تعهد نسبت  به مسئولیت اجتماعی خود و با جمع آوری زباله ها و ... از سطح شهری در مقابل این ویروس منحوس ایستادگی کرده اند تا سهم خود را در قطع و یا کندکردن زنجیره انتقال بیماری بر عهده گیرند.

بیشتر مواقع این شغل پرزحمت از جانب بسیاری از افراد نادیده گرفته می‌شود ، به‌ویژه کسانی که نظافت و بهداشت شهر را به سخره می‌گیرند یا حداقل با وجود یک رفتگر خود را نسبت به آن مسئول نمی‌دانند.

با گذر از سطح شهری ارومیه شاهد زباله های رها شده در معابر و خیابانها هستیم که جلوه ناخوشایندی را برای شهر به ارمغان آورده اند و بیانگر سطح فرهنگ شهروندان در حفظ زیبایی فضای شهری میباشد.

در ادامه شایان به ذکر است که اگر یک هفته زحمات و تلاش پاکبانان نباشد، فضای شهری قابل زیستن نبوده و انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها شیوع پیدا می‌کند و میتواند عواقب جبران ناپذیری را برای شهروندان به بار آورد.

متاسفانه فاصله تورم با خط فقر و حداقل حقوق پاکبانان زحمتکش بسیار است و بنا اظهارات آنها با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، گذران زندگی با حقوق دریافتی آنان بسیار دشوار بوده و کفاف حداقل های زندگی را نیز نمیدهد و این مسئله آنان را بسوی مشاغل کاذب سوق میدهد.

پیام‌های دریافتی از سوی مخاطبان بیانگر این است که طی چند سال اخیر پیش آمده که حقوق این قشر سختکوش ماه‌ها و حتی یک سال به تاخیر می‌افتد و از طرفی هم مزایا و میزان حقوقی که برای یک رفتگر در قانون کار تعیین می‌شود در بسیاری موارد با سختی موجود در این شغل هماهنگ نمیباشد.

در برخی موارد دیده می‌شود که برخی افراد جامعه‌ شان و منزلت اجتماعی این افراد با یک سری رفتارها و کارهای نادرست نادیده انگاشته می‌شود که در مقابل بایستی گفت که این قشر زحمتکش جامعه به آوردن نانی حلال بر سر سفره خانواده خود راضی هستند؛ اما توقع برآورده شدن کوچک ترین توقعشان که همان احترام و رفتار در شأن شان می باشد را دارند.

پاکبانان، قشر قابل احترامی می‌باشند که هرگز نمی‌توان زحمات آن‌ها و خدمتی که به مردم در جهت حفظ نظم شهر می‌کنند را نادیده گرفت و انتظار می‌رود مسئولان مربوطه در جهت قدردانی از زحمات آنان تمام تلاش خود را بکار ببرند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید