06:12|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 23 آبان 1400 - 13:15
کد خبر: 17219
یادداشت:

معضلی جدی به نام بافتهای فرسوده در ارومیه/ خطری که مردم این مناطق را همواره تهدید می کند

توسعه شهرنشینی، طولانی شدن مدت زمان سکونت در شهرها، افزایش جمعیت و در نهایت اتمام عمر بنا‌های شهری موجب شده تا همواره بخشی از شهر‌ها با عنوان بافت فرسوده معرفی شوند.
معضلی جدی به نام بافتهای فرسوده در ارومیه/ خطری که مردم این مناطق را همواره تهدید می کند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در شهر ارومیه علاوه بر بافت های قدیمی بخش گسترده ای از سکونت گاه های غیر رسمی و حاشیه  نشینی وجود دارد که در نتیجه عدم تعیین تکلیف زمین های قولنامه ای و همچنین رعایت نکردن اصول مهندسی شکل گرفته است و روزبه روز بر تعداد این ساخت و سازها افزوده شده است. این معضلات زیرساختی مربوط به امروز و چند روز قبل نیست بلکه در سال های طولانی با غفلت مسئولان و همچنین سهل انگاری و بی توجهی مردم شکل گرفته و اکنون مانند زخمی کهنه بر پیکر شهر نقش بسته که درمان آن سخت و بسیار زمان بر است

وجود این بافت های فرسوده علاوه بر زشتی چهره شهر، مشکلات عمومی و گذرا مانند سختی تردد و ... به عنوان یک دغدغه در زمان بحران مطرح است. چرا که در شرایطی مانند آتش سوزی، زلزله و.. به دلیل شرایط نامناسب خانه ها، تنگ و باریک بودن کوچه ها و دیگر موانع، امدادرسانی در این محله ها به سختی انجام و در نتیجه میزان آسیب و تلفات در این محله ها بالا خواهد بود.

متاسفانه طی چند سال اخیر شهروندان ارومیه ای ساکن در این نوع بافت ها به دلایل بسیاری از جمله شرایط اقتصادی هیچ نوع تمایلی برای بازسازی منازل خود ندارند و این موضوع اهتمام مسئولان دولتی و شهرداری را می طلبد تا به میدان بیایند و نه تنها جلوی گسترش این نوع بافت ها را بگیرد بلکه باید با ایجاد شرایطی آسان به بازسازی و مقاوم سازی این نوع منازل کمک کند.

مسئولان باید این نکته را در نظر داشته باشند که بازسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده به نفع دولت و مردم است؛ چرا که در زمان رخ دادن بلایای طبیعی زلزله، سیل و آتش سوزی و سایر حوادث می توانیم شاهد کاهش خسارت های جانی و مالی باشیم.

بافت‌های فرسوده ارومیه به‌رغم هویت تاریخی و فرهنگی از نظر اجتماعی و شهرنشینی با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه اند که بازآفرینی شهری در آن‌ها ضروی است.

سخن آخر اینکه، اگر تکاپوی مسئولان و متولیان برای اجرای برنامه های نوسازی و مقاوم سازی، با همراهی کسانی که در بافت های فرسوده زندگی می کنند هرچه زودتر عملی شود و هشدارهای پیشگیرانه مبارزه با بلایای طبیعی نیز از سوی همگان جدی گرفته شود، سرنوشت مردم هیچ نقطه ای از کشور  زیر آوار بلایای طبیعی و غرق شدن در سیلاب مشکلات نخواهد بود.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید