06:27|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 22 مهر 1400 - 11:00
کد خبر: 17068
به مناسبت روز جهانی عصای سفید؛

ﺷﻬﺮی ﮐﻪ ﺑﺮای روشن دلان اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻧﯿﺴﺖ

پانزدهم اکتبر؛ روز جهانی عصای سفید، روزی که هر ساله در تقویم کشور تکرار می‌شود تا تلنگری باشد برای فراموش نشدن کسانی که در لابه‌لای رنگ‌ها و رنج‌های زندگی همچنان نور امید در دلهایشان روشن است.
ﺷﻬﺮی ﮐﻪ ﺑﺮای روشن دلان اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻧﯿﺴﺖ


سرویس اجتماعی باریش نیوز،  در کنار هزاران مشکلی که نابینایان با آن مواجه هستند یکی از مسائلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم مناسب سازی معابر و ادارات در سطح شهر ارومیه است.

در واقع باید گفت که معابر شهری حتی برای افراد سالم نیز چالش‌برانگیز است چه برسد برای افرادی که توانایی دیدن ندارند.

در این میان بسیاری از روشندلان ارومیه ای ، یكی از مهم ترین مشكلات  خود را تردد در سطح شهر و نداشتن امنیت به هنگام خروج از منزل عنوان می کنند و اظهار دارند: نبود دسترسی به خدمات شهری را یكی از عوامل اصلی انزوای نابینایان می باشد؛ متاسفانه عمده افراد جامعه تنها در روز جهانی نابینایان از این قشر یاد می كنند اما كسی در رفع نیازهای اصلی ما تلاش جدی نمی كند.

هرچند نابینایان بیش از افراد سالم از مشکلات معیشتی و عدم تخصیص امکانات رنج می برند با این حال آن گونه که شایسته است مناسب سازی معابر و ادارات در دستور کار قرار نگرفته است.

نبود سیستم هشدار دهنده در اماكن شلوغ و خطرناك، مجهز نبودن اتوبوس های شهری به سامانه صوتی و نبود سنگفرش های مخصوص عبور نابینایان  نشان از بی توجهی مسئولان به قشر نابینای این شهر می باشد و قطعا وجود یك مشاور نابینا در شهرداری می تواند گامی مثبت برای رفع مشکلات این قشر از جامعه باشد.

باید به این نکته اشاره کرد که گره کور مناسب سازی شهری به این آسانی ها باز نمی شود؛ چر که از معابر شهری گرفته تا ساختمان اداری و سیستم حمل و نقل هنوز برای استفاده جامعه افراد دارای معلولیت، آماده نیست و باید به این حقیقت تلخ اعتراف کرد که این شهر نیز از لحاظ زیرساخت های و امکانات شهری برای معولان خود نیز معلول است.

سخن آخر اینکه، کاش مدبران شهری ارومیه یک لحظه خود را به جای شهروندان نایینای این شهر قرار دهند، سپس برای حل مشکلات آنان اقدام کنند، مثلا یک روز با چشم بسته در خیابان ها و پیاده روهای شهر حرکت کنند! شاید آن وقت تکانی به خود بدهند و در جهت رفع مشکلات روشندلان این شهر قدمی بردارند.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید