08:14|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1400 - 13:37
کد خبر: 16904
یادداشت:

تجارت حیوانات خانگی، سلامت آن هارا به خطر انداخته است

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته شدن زندگی ها ، نگهداری از حیوانات و همزیستی با آنها ، به یک موضوع عادی در بین شهروندان ارومیه تبدیل شده است. اما سوال اینجاست آیا مراکزی که این حیوانات را نگهداری می کنند و پت شاپ ها (فروشگاه های حیوانات خانگی) از بهداشت کافی و مراقبت اصولی برخوردارند یا خیر ؟
تجارت حیوانات خانگی، سلامت آن هارا به خطر انداخته است

سرویس اجتماعی باریش نیوز ،با چند دقیقه تردد در خیابان ها ، میتوان شاهد تعداد زیادی از حیوانات خانگی بود که در ماشین ها و بین اهالی یک خانواده جای گرفته اند ، تبلیغات نگهداری از حیوانات خانگی در فضای مجازی ، صفحه های سلبریتی ها که مملو از عکسشان با گونه های مختلف جانوری است و ... همه و همه نشان از نفوذ حیوانات در خانواده ها و بین انسان ها می باشد.

این امر مزید بر علت شده که این مراکز فروش افزایش یافته و تبدیل به تجارتی بزرگ شود که آنطور که از شواهد پیداست ، مسیر پر سودی از پول را به جیب مالکان این پت شاپ ها انتقال داده است، اما این امر به قیمت آزار حیوانات و تغییر سبک زندگی و افزایش بیماری های انتقالی از این حیوانات انجام می گیرد.

با توجه به رواج نگه داری حیوانات خانگی ، مراکزمتعددی برای فروش حیوانات و وسایل و تغذیه مورد نیازشان در سطح شهر وجود دارد که هر روز پر از مشتری هایی است که برای خرید مایحتاج حیوانات خانگی خود به آنجا مراجعه می کنند اما آیا این مراکز از بهداشت کافی برخوردارند؟ آیا محافظت و نگهداری از حیوانات در مراکز فروش آنها به طور جدی رعایت می شود؟ آیا می توان گفت فروش این حیوانات با رعایت تمام اصول ونکات بهداشتی صورت می گیرد؟

باید گفت شواهد نشان می دهد که برخی از این مراکز که به فروش انواع طیور و پستاندارانی اعم از سگ و گربه با نژاد های متنوع می پردازند که نحوه ی نگهداری از این حیوانات باعث می شود که بسیاری از آنها دچار مشکلات جسمی شوند و نیاز شدید به درمان پیدا کنند و یا با ابتلای یکی از این حیوانات به بیماری، بقیه حیوانات هم دچار بیماری شوند و این موضوع برای خانواده های مایل به سرپرستی حیوانات می تواند خطراتی را در پی داشته باشد.

عدم رسیدگی صحیح به آن ها، واکسینه نشدنشان و عدم نگهداری اصولی ، شرایط را برای زندگی این حیوانات بسیار دشوار کرده است ، فضاهای کوچک ، قفس های غیر استاندارد ، تغذیه غیر اصولی آنها و کنار هم قرار دادن گونه های مختلف باعث شده که این موجودات به شدت مورد آسیب قرار گیرند و فشار زیادی را متحمل شوند. عدم جداسازی نژادهای مختلف در مراکز فروش باعث جفت گیری های غیر اصولی این حیوانات شده و آنها را با بیماری ها و جهش های ژنتیکی متعددی روبه رو کرده است.

از سویی تبدیل شدن این امر به یک تجارت باعث افزایش غیر اصولی تعداد نژاد های محبوب شده که این موضوع به خودی خود باعث بهم خوردن چرخه ثابت طبیعت شده و به حیات وحش آسیب فراوانی را وارد کرده است. دستکاری های ژنتیکی و ترکیبات ژنتیکی نژاد های مختلف با یکدیگر باعث شده چرخه طبیعی حیات وحش بهم بخورد و مشکلات متعددی را برای خود این حیوانات رقم بزند.

در پایان روی سخن با مالکان این پت شاپ هاست که با توجه به نقشی که در این امر دارند و سنگینی مسئولیت بزرگ حفظ جان این حیوانات مظلوم و بی آزار نسبت به بهترین روش های نگهداری، تعبیه بهترین و راحت ترین قفس ها و حفظ دقیق تر نکات بهداشتی در مراکز خود قدم بردارند و از هرگونه آسیب به آن ها جلوگیری کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید