08:37|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1400 - 13:08
کد خبر: 16883
یادداشت:

بلایی که کرونا بر سر آموزش آورد / باز هم بلاتکلیفی دانش آموزان و دانشجویان در سال تحصیلی جدید

شیوع ویروس کرونا تاثیرات فراوانی بر آموزش مدارس و دانشگاه ها گذاشت. با نزدیکی به سال تحصیلی جدید ، باز هم شاهد نگرانی خانواده ها و دانش آموزان و دانشجویان از بابت بلاتکلیفی ، و نحوه آموزش حضوری یا غیر حضوری هستیم،آیا مسئولان تا قبل از شروع سال تحصیلی ، برنامه معینی برای نحوه برگزاری آموزش اتخاد می کنند ؟نگرانی محصل ها به جا می باشد یا خیر ؟ چه کسی پاسخگوی این شرایط می باشد ؟
بلایی که کرونا بر سر آموزش آورد / باز هم بلاتکلیفی دانش آموزان و دانشجویان در سال تحصیلی جدید

سرویس اجتماعی باریش نیوز ،در اوایل شیوع این بیماری هیچ کس فکر نمی کرد این ویروس تا به امروز و این مدت طولانی ادامه پیدا کند و در روال زندگی عادی مردم تاثیرات بسیاری بگذارد.اگر در اوایل به کسی می گفتید که کلاس درس غیر حضوری خواهد شد و به صورت انلاین بر گزار می شود شاید محدود افرادی باور می کردند که در این جامعه که سرعت اینترنت و مشکلات فضای مجازی و گرانی تجهیزات سیستم هوشمند ، این فرایند محقق شود.

البته اگر دقت کنیم آنچنان نتیجه مطلوبی به دست نیامد اما تلاش معلمان و رسیدگی خانواده ها به تحصیل فرزندانشان ، اندکی از شرایط نابسامان آموزش در دوران کرونا را کاهش داد.

در این روز ها شاهد تزریق واکسن کرونا و واکسینه شدن مردم هستیم که اگر به همین روال ادامه پیدا کند و در تولید واکسن توجه بیشتر و رسیدگی هایی لحاظ شود ، به زودی با این ویروس مقابله خواهیم کرد ،حضوری شدن دوباره مدارس و سر کلاس نشستن دانش آموزان از مهم ترین نتایج این مقابله در سیستم آموزشی کشور می باشد.

اما با این شرایطی که اکنون در جامعه غالب است باید انتظار سامان یافتن وضعیت آموزشی و تحصیلات محصلان باشیم یا نگرانی ها  بعد از کرونا نیز همچان ادامه خواهد داشت ، آیا وزارت علوم و آموزش و پرورش این توان را خواهد داشت که در دوران پساکرونا دوباه شرایط را به قبل برگرداند و پاسخگوی آموزش دانش آموزان  باشد ؟ واین پرسش که بسیار حائز اهمیت است ،که آموزش آنلاینی که در این مدت مورد استفاده خانواده و فرزندانشان بوده ، آیا همچنان ادامه خواهد داشت و می شود از آن استفاده کرد یا خیر ؟ البته باید اشاره کرد که اگر قرار باشد آموزش انلاین را به عنوان یک شیوه آموزش در نظر بگیریم و مورد استفاده قرار دهیم باید مسئولان مربوطه تمهیدات لازم را لحاظ کنند و در سامان دادن زیرساخت های این امر رسیدگی هایی صورت گیرد.

نگرانی خانواده ها فقط تحصیل و آموزش نمی باشد بلکه بیشتر نگران این هستند که اگر آموزش حضوری شود و مدارس بازگشایی شوند ، پروتکل های بهداشتی به صورت کامل رعایت خواهد شد که کسی مبتلا نشود یا همچنان شاهد صعودی بودن آمار مبتلایان خواهیم بود ؟آیا با این قدرت گیری ویروس ، واکسن های موجود قادر به مقابله خواهند بود؟ 

انتظار می رود مسئولان مربوطه دستورالعمل های بهداشتی جدید و اساسی تری در مدارس لحاظ کنند و فرهنگ سازی هایی مبنی بر رعایت پروتکل ها صورت گیرد و همچنین با آگاهی بیشتر و اطلاع از نتیجه کار ، تصمیمات لازم را بگیرند و بعد از انجام کار ، پشیمانی و اتفاقات جبران نا پذیری را شاهد نباشیم.

روستاهایی در استان وجود دارد که دارای امکانات آموزشی کمی هستند و دانش آموزان در فواصل سرد سال که به خاطر ناهمواری راه ها ونبود امکانات حمل و نقل و از طرفی دیگر نداشتن سیستم گرمایشی مناسب ، امکان حضور در کلاس های درس ندارند ، می توانند همچنان از این سیستم آنلاین بهره مند شوند و با گسترش زیرساخت‌های اینترنت در این مناطق ، بخشی از سال تحصیلی را به این شیوه برگزار کرد تا از خطرات و عواقبی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، جلوگیری کرد، البته باید به این موضوع هم اشاره کرد ، حال که آموزش مجازی در جامعه رواج پیدا کرده و جا افتاده است ، با تغییراتی در آن و رسیدگی به نقاط ضعف همچنان مورد استفاده قرار دهیم.

با اینکه کم و کاستی هایی در آموزش آنلاین وجود داشته ، اما این تجربه بسیار کارآمد بوده و تحول بزرگی در سیستم آموزشی ایجاد کرده است. اگر اینترنت کشور یاری کند و شرایط برای ارائه امکانات مجازی فراهم شود، می توان در این دوران که دنیا رو به پیشرفت های فناوری ارتباطات و رایانه ای وشیوه های  آموزشی نوین پیش می رود ، آموزش مجازی را کنار گذاشت و از آن استفاده نکرد ؛ قطعا عواقب بسیار خوشایندی به بار نخواهد آوردچون نسل جدید بیشتر از هر زمانی با فضای مجازی در ارتباط هستند و نمی شود اینترنت را از زندگی آنها جدا کرد ، پس چه خوب می شود اگر از همین امر در آموزش آنها استفاده کرد.

در پایان روی سخن با مسئولان مربوطه است که در امر آموزش مجازی رسیدگی هایی را اتخاذ کنند و کم و کاستی ها را بررسی و در سامان دادن به اوضاع برنامه ریزی هایی را انجام دهند و دانش آموزان و دانشجویان را از بلاتکلیفی نجات دهند که آیا امسال آموزش حضوری می باشد یا به صورت آنلاین و غیر حضوری ادامه خواهد داشت؟و اگر حضوری میباشد چه تمهیداتی را در نظر خواهند گرفت؟

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید