04:43|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1400 - 12:18
کد خبر: 16252
یادداشت:

فرهنگ‌سازی؛ راهکاری برای کاهش تخلفات رانندگی در ارومیه

با توجه به افزایش آمار تصادفات و ترافیک درون شهری ارومیه، فرهنگ‌سازی به عنوان موثرترین راهکار کاهش تخلفات رانندگی یک ضرورت است که باید در اولویت برنامه‌های مسئولین ذیربط قرار گیرد.
فرهنگ‌سازی؛ راهکاری برای کاهش تخلفات رانندگی در ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با گذری در سطح شهر ارومیه مخصوصا در ساعاتی كه تردد خودروها زیاد است به خوبی می‌توانیم شاهد تخلفات رانندگی باشیم كه به اشكال مختلف بروز می‌كنند، سرعت غیرمجاز، بوق زدن‌های ممتد، پارك‌های دوبل، توقف در نقاط ممنوعه، ورود به خیابان‌های یك طرفه، دور زدن‌های ممنوع و ... تنها بخشی از این تخلفات هستند.

این تخلفات كه به مرور زمان برای برخی شهروندان به مسئله‌ای عادی تبدیل شده و به سادگی از كنار آن عبور می‌كنند.

رعایت نکردن فرهنگ صحیح رانندگی در کلانشهر ارومیه از سوی برخی رانندگان، شهروندان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و رانندگی ناصحیح به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد معلولیت‌ها و مرگ و میر جاده‌ای و درون شهری است.

بحث فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک به عنوان یکی از پدیده‌های اجتماعی بسیار مهم است که بایستی توجه خاصی به این موضوع شود.

بی‌فرهنگی در رانندگی و بی‌توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی و قوانین ترافیکی هر سال خسارت‌های زیادی بر جا می‌گذارد و آرامش شهروندان را سلب می‌کند.

متاسفانه در سطح شهری جوانانی هستند که در ساعاتی که مختص استراحت شهروندان می‌باشد با زیاد کردن صدای آهنگ، ویراژ دادن و کورس‌گذاشتن موجب کلافگی و اعتراض اکثریت می‌شوند.

در پی تصادفات اخیر و ترافیک حاکم بر سطح شهری، در شهر بزرگ و پرجمعیتی مانند ارومیه انتظار می‌رود قبل از هر چیزی زیرساخت‌ها فراهم شود و نصب تجهیزات هوشمند باعث می‌شود راننده به گذرگاه عابر پیاده تعرض نكند در حالی كه هم اكنون شاهد تخلفات زیادی از این دست هستیم.

تخلفاتی نظیر پارك كردن خودرو در معابر پیاده، رد كردن چراغ قرمز، پارك مقابل درب منزل و مغازه به گونه‌ای كه مانع تردد دیگر وسایل نقلیه شود، ایستادن روی خط عابر پیاده و پشت چراغ قرمز و ... از دیگر تخلفاتی است كه آشكارا حقوق شهروندی را نقض می‌كند.

در ادامه لازم است تا همه شهروندان نسبت به موضوع تخلفات رانندگی حساس باشند و بی‌تفاوت از این مسئله عبور نكنند.

 در پایان نیاز است مسئولین ذی‌صلاح نیز در جهت ارتقای فرهنگ رانندگی و ترافیکی تیزرها و بنرهایی را طراحی و در نقاط مختلف شهری نصب کنند تا بیش از این شاهد خسارت‌های ناشی از این بی‌فرهنگی در کلانشهر ارومیه نباشیم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید