08:03|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1399 - 09:28
کد خبر: 15927
یادداشت:

آغاز برداشت شکوفه های بیدمشک در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی بهار طبیعت را با شکوفه کردن و به گل نشستن درختان بیدمشک شروع می کند، اهالی این دیار شکوفه های بیدمشک را به عنوان پیام آوران شادابی و آرامش می دانند و موسم چیدن شکوفه های بیدمشک را سرآغاز شکوفایی و سرسبزی طبیعت دل انگیز قلمداد می کنند.
آغاز برداشت شکوفه های بیدمشک در آذربایجان غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، شکوفه های بیدمشک در آذربایجان غربی طلایه داران بهار هستند و هر سال چند روز پس از نوروز و یا قبل از آن باز می شوند،  بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که اندازه آن از بید معمولی کوچکتر بوده،سنبله های آن با پرچم های زرد دارای اسانس معطر بوده که نشانگر زمان برداشت آن است، اسانس یا عرق بیدمشک علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربت ها نیز در آذربایجان غربی مورد مصرف دارد.

بیدمشک علاوه بر رایحه مطبوع، دارای خواص درمانی زیادی است که اهالی شهرستان ارومیه برای استفاده از خواص درمانی و پذیرایی از مهمانان، عرق آن را در خانه ها نگهداری کرده و عرق و نقل بیدمشک به دلیل کیفیت و عطر و طعم مطبوع از قدیم الایام مورد توجه مسافران و گردشگران بوده و در زمان حاضر نیز از جمله اقلامی است که مشتریان زیادی دارد.

 نخستین شکوفه ای است که در اواخر اسفند ماه و روزهای قبل از بهار در ارومیه نمایان می شود و تقریباً جزء محصولات کم هزینه و پر در آمد است. کار برداشت  این محصول از اواخر اسفند ماه آغازمی شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.

بسیاری از کشاورزان حداکثر زمان چیدن گل تا گرفتن عرق ۷۲ ساعت اعلا می کنند که بعد از این زمان از کیفیت عرق کاسته می شود. به ازای یک کیلو گل تازه حدود ۳٫۵ تا ۲ لیتر عرق به دست می آید.

لازم به ذکر است که درخت بیدمشک با اکثرخاک‌های موجود در ایران سازگار بوده ولی درخاک‌های رسی و رسی شنی رشد مناسبی دارد و کیفیت گل آن بهتراست. این درخت به عنوان درخت اصلی در مزارع کمتر کاشته می‌شودو بیشتر در اطراف مزارع به فاصله حدود نیم الی یک متر از هم کاشته می شوند.
 
نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان دارد که به صورت تجارت چمدانی صادر می شود و این خود می تواند فرصت مناسبی برای اقتصاد استان باشد.
عرق بید مشک از مشهورترین سوغات این استان به شمار می رود و به علت عطر و طعم و مهمتر از همه خاصیت شفابخش آن در تهیه نقل، شیرینی، شربت و بستنی کاربرد محلی دارد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید