05:08|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1399 - 11:10
کد خبر: 15802
یادداشت:

آینده مبهم در انتظار فارغ التحصیلان دانشگاهی

معضل بیکاری در جامعه سبب شده تا شمار جوانان تحصیل‌کرده و مستعد، اما بیکار افزایش یابد و تبعات منفی بیکاری گریبانگیر جامعه شود.
آینده مبهم در انتظار فارغ التحصیلان دانشگاهی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، نداشتن تطابق خروجی دانشگاه‌ها با نیاز بازار کار از علل بیکاری فارغ التحصیلان و دارندگان مدارک دانشگاهی و تنظیم خروجی دانشگاه‌ها با نیاز بازار کار یکی از راهکارها برای پیشگیری از بیکاری فارغ‌التحصیلان است.

امروزه بیکاری برای جوانان و پیدانکردن شغلی متناسب با درس و رشته تحصیلی کاری بسیار دشوار شده و نیز جوانان فارغ‌‌التحصیل بیکار و خانه‌نشین زیادی هستند که وقتی درددل‌‌های آنان را گوش می‌دهید از اول با ‌هزار امید و آرزو درس خوانده‌اند اما هم‌اکنون بیکار و یا با مدارک تحصیلی بالا به کارهای غیرمرتبط روی آورده‌اند.

 یکی از عوامل اصلی ظهور و بروز پدیده بیکاری در قشر تحصیلکرده جامعه به رشد فزاینده مراکز دانشگاهی و عدم تعریف و طراحی آمایش لازم برای حصول برآوردی دقیق از نیاز کشور به مراکز دانشگاهی و ضریب فارغ‌التحصیلان برای به‌کارگیری در مشاغل مرتبط معطوف می‌شود. در واقع افزایش افسارگسیخته فارغ‌التحصیلانی که بدون نیازسنجی جذب دانشگاه‌ها شده‌اند، نتیجه ملموس و اجتناب‌ناپذیر این بی‌قاعدگی و بی‌برنامگی است.

دانشگاه ها سالیان متمادی است که با ایجاد رشته های گوناگون مرتبط و بدون ارتباط با بازار کار کشور در حال تشویق جوانان به ورود به عرصه های تحصیلی هستند بی آنکه لازم بدانند پژوهشی کاربردی انجام دهند تا مشخص شود آیا واقعا امروز تحصیلات آکادمیک توان رفع نیازهای بازار کار کشور را دارد و یا خیر؟ همچنین این پرسش باید جواب داده شود که تا چه زمانی لازم است دانشگاه ها در تمامی رشته ها دانشجو تربیت و به صف بیکاران اضافه کنند، بدون اینکه لحظه ای برای کار آنها فکری شده باشد؟

در حالی که بحران بیکاری در حال حاضر گریبان گیر فارغ التحصیلان دانشگاهی است که مسئولان موفق به ایجاد رونقی در این زمینه نشده است. در حالی بازار کار فارغ التحصیل دانشگاهی گره کور خورده است که  بازار مشاغل ساده تقریباً مشکل ندارد و حتی بسیاری از کارشناسان معتقدند در بسیاری از موارد رونق هم دارد. متاسفانه معضل بیکاری در حال حاضر  متعلق به جمعیت میلیونی فارغ التحصیلان بیکار است.

اگر متولیان امر آموزشی، به جای توسعه صرفا کمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی مختلف و صرف هزینه های بسیار، همت و کوشش خود را متمرکز بر تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآفرین در قالب آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی می نمودند و دانشگاه ها نیز متناسب با نیازهای موجود اقدام به پذیرش دانشجو می کردند هم اکنون به جای این که شاهد جمعیت بی شماری از بیکاران تحصیل کرده باشیم، تعداد زیادی از افراد شاغل در مشاغل فنی و تولیدی و صنعتی را مشاهده می کردیم که هم اقتصاد کشور و هم خانواده ها و جمعیت جوان کشور از آن نفع می بردند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید