08:12|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 02 دی 1399 - 13:31
کد خبر: 15476
یادداشت:

آرتمیا، عاملی برای رونق اقتصادی آبزی پروری در آذربایجان غربی

آرتمیا، سخت پوستی که در دریاچه ارومیه به راحتی یافت می‌شود و می‌تواند از لحاظ رونق اقتصادی صنعت آبزی پروی کمک شایانی به استان کند.
آرتمیا، عاملی برای رونق اقتصادی آبزی پروری در آذربایجان غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آرتمیا، جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه در ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسم علمي اين سخت پوستان به زبان لاتين با توجه به شكل ظاهري آن آرتميا (به معني گوشواره آبي) مي‌باشد.

آرتمیا دارای گونه های مختلفی می‌باشد، از جمله آرتمیا ارومیانا، آرتمیا پارتنوجنتیکا، آرتمیا سینیکا، آرتمیا پرسیمیلیس، آرتمیا فرانسیسکانا،آرتمیا مونیکا، آرتمیا تونیسیانا، آرتمیا قزاقستان.

آرتمیا اورمیه (ارومیانا) یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان بوده و ارزش غذایی آن در حد مطلوب و دارای بیش از ۵۲ در صد پروتئین و ۴ درصد چربی است و ترکیب و میزان اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب آن در حدی است که نیازهای آبزیان آب‌های شیرین را به طور کامل بر آورده می‌سازد.

آرتمیا، سخت پوستی که در دریاچه ارومیه زندگی می‌کند و عامل مهمی برای رونق اقتصادی صنعت آبزی پروری می‌باشد. در واقع می‌توان گفت با تولید و پرورش آرتمیا می‌توان به تجاری سازی و سودآوری آن از روش متراکم خواهیم رسید.

متاسفانه در چندین سال گذشته و با کاهش بارش ها و خشکی تقریبی دریاچه ارومیه شاهد از بین رفتن این جانداران بودیم، منتها‌ خوشبختانه این امکان در  سال جاری به دلیل بارش مناسب و نیز اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه فراهم شده و اکنون باید از فرصت موجود برای احیای این سخت پوست ریز نقش بهره برد و از آرتمیا در جهت بهبود وضعیت اقتصادی استان آذربایجان غربی استفاده کرد.

در پایان انتظار می‌رود مسئولین و ارگان های مربوطه در صدد احیای دریاچه ارومیه و رونق اقتصادی و حفاظت از آرتمیا از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید