07:05|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 20 آبان 1399 - 11:33
کد خبر: 15294
یادداشت:

احتکار بزرگترین خیانت به مردم بی بضاعت

احتکار بزرگترین خیانت به مردم بی بضاعت می باشد آن هم در شرایطی که کشور در بحران اقتصادی قرار دارد. در این شرایط سخت و بحران اقتصادی عده ای با سوء استفاده از شرایط موجود نظم بازار را به هم می زنند و با گرانفروشی و احتکار شرایط زندگی مردم را سخت می کنند.
احتکار بزرگترین خیانت به مردم بی بضاعت

سرویس اقتصادی باریش نیوز، احتکار به معنای نگهداری کالا به قصد افزایش نرخ و گران فروشی، عملی مجرمانه از نظر اسلام است. این رویه بویژه در دوران های بحران اقتصادی مانند زمان جنگ، زلزله، سیل، تحریم اقتصادی و مانند آن از سوی سودجویان مورد استفاده قرار می گیرد.البته برخی حتی در شرایط طبیعی با توجه به تاثیری که بر اقتصاد بازار دارند، با احتکار کالاهایی که منحصرا در اختیار آنان است، برای افزایش کالا و کسب سود بیشتر اقدام می کنند.
جامعه زمانی در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی حرکت می کند که هر گونه مانعی خذف شود. از جمله موانع در سر راه رشد و شکوفایی اقتصادی، احتکار می باشد. محتکر هر چند به ظاهر مانع تولید نیست، اما به نوعی سرمایه های مردمی را انباشت و از چرخه اقتصادی خارج می کند تا با ایجاد جو روانی کاذب ، زمینه را برای گرانفروشی فراهم آورد.
احتکار، مهم ترین مانع در بخش توزیع می باشد. فعالیت های اقتصادی شامل سرمایه گذاری در بخش تولید از سرمایه مادی و انسانی، تولید دانش بنیان و ساماندهی شده، توزیع مناسب در چارچوب عدالت و انصاف و مصرف در سایه اعتدال و به دور از اسراف است.پس اقتصاد سالم زمانی تحقق می یابد که در بخش توزیع نیز چارچوب های عدالت بویژه انصاف مراعات شود و توزیع کنندگان کالا ، به دور از بی عدالتی و ستم ورزی، کالاهای مورد نیاز جامعه را با سود و شکل مناسب در اختیار مردم قرار دهند.
بنابراین برای ایجاد و بقای اقتصادی شکوفا در جامعه ضروری است تا موانع آن از جمل احتکار شناخته شده و راه هایی برای مبارزه و مقابله با این مانع از سوی مسئولین ذیربط در نظر گرفته شود. چرا که هرگونه کوتاهی در مقابله با احتکار می تواند سرانجام بدی را برای اقتصاد سالم در جامعه به همراه داشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید