09:19|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1399 - 09:18
کد خبر: 14356
به مناسبت سالروز رحلت مجاهد نستوه آذربایجان:

حجت الاسلام حسنی مرد روزهای سخت مقاومت

شیخ غلامرضا حسنی معروف به «ملاحسنی» در تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی خطه آذربایجان اسطوره ای تکرار نشدنی از مقاومت و ایستادگی برای تثبیت ارزش های انقلاب است.
حجت الاسلام حسنی مرد روزهای سخت مقاومت

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، 31 اردیبهشت سال 97 در تقویم خطه آذربایجان یادآور آسمانی شدن مردی است که در تاریخ این سرزمین به اسطوره مقاومت و مبارزه برای دین مداری و حراست از ارزش‌های ملی شهرت دارد.
حجت الاسلام شیخ غلامرضا حسنی معروف به ملاحسنی 29 تیر ماه 1306 در روستای بزرگ آباد ارومیه چشم به جهان گشود و از همان دوران نوجوانی و جوانی اهتمام جدی برای مبارزه با رژیم منحوس پهلوی داشت و از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف انقلابی استفاده می کرد.

انس ملاحسنی با اسلحه از دوران نوجوانی
حسنی پدرش را در 14 سالگی از دست می‌دهد و دو سال بعد از آن به توصیه مادر یک اسلحه ورندل تهیه می‌کند تا بتواند از خود و خانواده‌اش در برابر رخدادها دفاع کند. این نخستین آشنایی این طلبه جوان با اسلحه است که بعدها هیچ‌گاه از وی جدا نمی‌شود.

حسنی درباره دقتش در تیراندازی می‌گوید: «من در 50 -60 متری می‌ایستادم و نشانه می‌رفتم و دقیقا نوک سیار را می‌زدم».

تیتر ضدانقلاب برای ترور ملاحسنی همیشه به خطا رفت
حجت‌الاسلام حسنی که بعد از انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه منصوب شده بود در طول دوران انقلاب توسط ضد انقلاب‌ها ترور شد اما اقدام ضد انقلاب‌ها به نتیجه نرسید.

مردمی بودن را می توان از ویژگی های شخصیتی این عالم روحانی در بین مردم آذربایجان غربی دانست و گواه این مدعا وداع پرشور مردم این استان فارغ از هر مذهب و اعتقاد دینی با این عالم ربانی است.

سرگذشت و وقایع روزهای انقلاب سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است که در راستای به نتیجه رسیدن رشادت‌های جوانان و دستیابی به آرمان‌های انقلابی این مرزو بوم رقم خورده است.

نقش بی بدیل حجت الاسلام حسنی در اتحاد و همدلی عمومی
حجت ‌الاسلام حسنی در دوران انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی برای ایجاد اتحاد و همبستگی بین آحاد مختلف مردم داشت و رشادت‌های این بزرگ مرد در این دوره زبان زد خاص و عام بود.

در دوران انقلاب اسلامی حماسه مردم ارومیه در کنار راهنمایی‌های عالمان دینی به ویژه حجت‌الاسلام حسنی از طریق فیلم و مستندات ضبط و هر ساله به تصویر کشیده می‌شود تا نسل آینده را با ایستادگی و مقاومت مردم در آن زمان آشنا و آگاه کند.

ملاحسنی برگ زرین مبارزات انقلابی ارومیه
شهر ارومیه در تاریخ مبارزات انقلابی سالهای 57 به عنوان اولین شهر برای مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی در تاریخ زرین انقلاب برای همیشه ثبت شده است و این بزرگ زرین را می توان مدیون مجاهدت های مردی مانند حجت الاسلام حسنی دانست که  تثبیت آرمان‌ ها و ارزش ‌های دینی برایش ارجح تر از مناصب دنیوی بود.

تاکید شیخ حسنی بر دولتی نبودن روحانیت
حسنی همواره خود را یک کشاورز می دانست و در طول سالیان از طریق کشاورزی امرار معاش کرده است. نماینده ولی فقیه در ارومیه، هیچگاه سمت دولتی نداشت و معتقد بود که روحانیت نباید به درآمد دولتی متکی باشد چرا که نمی تواند آزادانه سخن خویش را بگوید.

این مجاهد نستوح در تمام سال های پس از انقلاب، همچنان به کشاورزی در «بزرگ آباد» ادامه داده ولی در کنار آن اقداماتی عمرانی و ساختمانی انجام داده است که از آن جمله می تواند به ساخت بنای مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در این شهر یا ساخت مساجد و مدارس فراوان در روستاها اشاره کرد.

روایت دل بریدن‌های پدرانه در راه ارزش‌های انقلاب
رشید حسنی پسر بزرگ ملاحسنی است، رشید به سازمان کمونیستی چریک ‌های فدائیان خلق گرایش داشت. بنا به روایتی که ملا حسنی نقل می‌‌کند، خودش پسرش را به دادگاه انقلاب معرفی می‌‌کند. حسنی در خاطرات خود می‌‌گوید:«وقتی خبر اعدامش را شنیدم، اصلا ناراحت نشدم چون به وظیفه خود عمل کردم».

حجت الاسلام شیخ غلامرضاحسنی پس از گذشت 30 سال از اعدام رشید، می‌گوید از اعدام فرزندش همچنان رنج می برد. این مجاهد نستوه معتقد بود اگر برای تربیت رشید بیشتر وقت می گذاشت، وی به چنین سرنوشتی دچار نمی‌شد.

حجت الاسلام حسنی مرد روزهای سخت انقلاب در دیار آذربایجان که با مقاومت در برابر گروه های معاند خاطرات زیادی را در تاریخ این سرزمین برای همیشه به ثبت رسانده است، شامگاه روز 31 اردیبهشت 1397 در 91 سالگی به دیار باقی شتاف و مراسم وداع با پیکر این مجاهد و مبارز ارزشی روز دوم خرداد به آغوش خاک سپرده شد.

براساس این گزارش دومین سالگرد رحلت حجت الاسلام غلامرضا حسنی مشهور به «ملاحسنی» نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی روز پنجشبه یکم خردادماه جاری رأس ساعت 17 در محل آرامگاه مجاهد محبوب آذربایجان که سالها در سنگر نمازجمعه ارومیه از ارزش‌های ولایی انقلاب دفاع کرده در باغ رضوان ارومیه با رعایت مقررات بهداشتی برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ همزمان با برگزاری دومین سالگرد رحلت مجاهد نستوه حجت الاسلام حسنی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه سابق ارومیه، از مرقد وی رونمایی می ‌شود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید