06:06|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 - 12:53
کد خبر: 12906
به مناسب روز ملی سینما:

سینماهای آذربایجان‌غربی در فقر مطلق به سر می‌برند

جایگاه سینماهای آذربایجان‌غربی در میان سایر استان‌های کشور بسیار پایین است و ظرفیت مغفول آن باعث شده تا سالن‌های سینمای این استان در فقر مطلق از نظر تجهیزات و امکانات باشد.
سینماهای آذربایجان‌غربی در فقر مطلق به سر می‌برند

سرویس فرهنگی باریش‌نیوز، سینما یک رسانه دیداری شنیداری است که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد و همچنین قابلیت استفاده هنری را دارا است.
سینما یکی از جدیدترین شاخه‌های هنر و نمایش است که از سال‌های گذشته به هنر هفتم معروف شده است و یکی از عمومی‌ترین مکان‌های نمایش تولیدات هنری به شمار می‌رود. در ایران روز 21 شهریورماه را روز ملی سینما نام‌گذاری کردند تا بتوان در این روز به صورت ویژه به هنر هفتم و فعالیت‌های انجام شده در آن پرداخت.
در آذربایجان‌غربی پتانسیل‌های بالقوه در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد که گویای تمدن پویای این مرز و بوم در عرصه‌های فرهنگی و هنری دارد.
در این میان سینما به عنوان هنر هفتم در بیشتر جنبه‌ها در آذربایجان‌غربی مغفول مانده و این غفلت را نه تنها در زیرساخت‌ها می‌توان دید بلکه در رابطه با فرهنگ سینما می‌روی و استقبال مردم از آن نیز به صورت شفاف قابل مشاهده است.
جایگاه فرهنگی و هنری در آذربایجان‌غربی در میان سایر استان‌های کشور بسیار پایین است و لزوم توجه بیش از پیش و تقویت زمینه‌های هنری در استان بسیار باید مورد توجه متولیان قرار بگیرد.
اما در حال حاضر هنوز هیچ اقدام قابل توجهی که بتواند نیاز فرهنگی و هنری جوانان آذربایجان‌غربی را برطرف کند در این استان انجام نشده است.
سینماها علاوه بر اینکه وظیفه نمایش فیلم را بر عهده دارند می‌توان کارهای فرهنگی و هنری بسیار زیادی در سالن‌های سینما به نمایش گذاشت و از آن بهره‌مند شد اما متاسفانه در آذربایجان غربی به این امر مهم پرداخت نشده است و اهمیت چندانی به آن نمی‌شود.
با توجه به اینکه حدود بیش از 13 سالن سینما در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این تعداد 3 سالن در شهر ارومیه در حال فعالیت است اما کیفیت و فعالیت سالن‌های سینماهای شهر ارومیه مورد قبول مخاطبان نیست و مردم از نبود امکانات مناسب در سینماها گلایه دارند.
سینماهای فعال ارومیه در سال‌های قبل از انقلاب ساخته شده‌اند و بدون شک با گذشت زمان نیاز به بازسازی و مرمت دارند تا بتوان با ایجاد تغییر و تحول ضائقه مردم را عوض کرد و با فراهم کردن امکانات مناسب و اساسی بتوان از قشر جوان و علاقمندی آنان به هنر و هنرمند حمایت کرد.  
از سوی دیگر با فراهم کردن نیاز مردم در سینماها باید زمینه و استقبال مردم نیز از سالن‌های نمایش مورد توجه قرار گیرد و مردم رغبت بیشتری برای حمایت و حضور در سالن‌های سینما پیدا کنند.
سینما در عصر ارتباطات و تکنولوژی به عنوان هنری که یکی از صنایع سود آور جهان تبدیل شده است، هنوز ابزاری مهمی برای انتقال مفاهیم  و مضامین اجتماعی در جامعه به شمار می‌رود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید