07:14|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1398 - 10:31
کد خبر: 12859

دومینوی مشکلات ازدواج جوانان

مشکلاتی که امروز همه اقشار به نوعی با آن درگیر هستند برای برخی‌ها کلافه‌کننده شده و تا جایی انگار جوانان عطای ازدواج و تشکیل خانواده را به لقائش بخشیده‌اند و سبک جدیدی از زندگی را تجربه می‌کنند.
مشکلات، جوانان را از ازدواج فراری داده است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، ازدواج مهم ترین تصمیم در زندگی هر جوانی است و هر جوانی برای زندگی آینده خود بدون شک همیشه طرح ها و برنامه هایی دارد اما متاسفانه شرایط و مشکلات امروز جامعه که نمی شود آن را فقط در مشکلات اقتصادی خلاصه کرد انگیزه و تمایل جوانان برای تشکیل خانواده را کاهش داده است.

بدون شک امروز در هر خانواده‌ای یک و یا دو جوان فارغ از تحصیل و در سن ازدواج وجود دارد که اگر ساعتی پای حرفهایشان بنشیند و نظرشان را در مورد ازدواج جویا شوید به این نکته می رسید که شرایط جدید جامعه نظر و دیدگاه نسل امروز را نسبت به مقوله ازدواج بسیار تغییر داده تا جایی که بیشتر جوانان زندگی مجردی را به زندگی مشترک ترجیح می دهند.

تغییر این تفکر را نمی‌توان تنها به شرایط اقتصادی نسبت داد چراکه تغییر سبک زندگی، تغییر مؤلفه‌های تربیت فرزند، افزایش توقعات جوانان از خانواده‌ها و همچنین تغییر شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی هم به نوعی در عدم مسئولیت‌پذیری جوانان در سایه ازدواج سهیم هستند.

خبرنگار باریش برای بررسی دلایل عدم گرایش جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده پای صحبت چند نفر از جوانان نشسته است تا در این گزارش مشکلات این قشر را به گوش متولیان امر برساند.

به آینده زندگی مشترک بی‌اعتماد هستم!

علیرضا 33 ساله و فارغ التحصیل رشته مهندسی برق است و در این گفت و گو به خبرنگار باریش گفت: گر چه از ابتدا در یک خانواده سنتی بزرگ شده ولی تشکیل خانواده را نوعی تعهد دست و پاگیر است.

وی همچنین به شرایط فرهنگی و اقتصادی غیر قابل قبول جامعه نیز اشاره کرد و افزود: دیدن برخی از رفتارها از سوی تعدادی از افراد باعث می شود که من به عنوان یک جوان نسبت به زندگی و انتخاب آینده خود حس خوبی نداشته باشم چراکه امروزه تقید به اصول خانواده در بسیاری از جوانان دیده نمی شود و همیشه باید ترس از خیانت داشته باشم.

علیرضا در پاسخ به این سوال که چرا به ازدواج فکر نمی کند در حالی در سن مناسب نیز قرار دارد، اظهار کرد: از اینکه بعد از چند سال مجبور باشم به هر بهانه ای پله های دادگاه را بالا و پایین بروم  هراس دارم و همین ترس باعث شده که زندگی مجردی را ترجیح دهم چون شرایط انتخاب همسر حداقل برای من دیگر سخت شده است.

توقع اقتصادی پسران از دختران زیاد شده است

آرزو که 28 ساله مجرد و شاغل است و به گفته خودش حقوق خوبی دارد، در گفت و گو با خبرنگار باریش در رابطه با اینکه برای ازدواج چه معیارهایی دارد، افزود: متاسفانه احساس می کنم نظر جامعه امروز نسبت به دختران شاغل فرق کرده به طوری کسانی که برای ازدواج به زنان شاغل پیشنهاد می دهند بیشتر از اینکه به دنبال گزینه های دوام زندگی باشند بر روی مسائل اقصتادی متمرکز  می شوند.

وی با بیان اینکه مسئولیت پذیری افراد به شدت در جامعه امروز کاهش یافته است، ادامه داد: وقتی قرار است بعد از ازدواج هم بیشتر مسائل مادی و اقتصادی خانواده بر عهده ام باشد دیگر چه ضرورتی دارد که ازدواج کنم، مجرد بمانم بهتر است.

آرزو در پایان خاطرنشان کرد: توقع مردان از زنان بیش از حد افزایش یافته به طوری که اگر بعد از ازدواج تمایلی به کارکردن در بیرون از منزل نداشته باشی ممکن است طرف پیشنهاد خواستگاری اش را پس بگیرد و من تجربه چنین رفتاری را داشتم از این رو به مسئولیت پذیری آقایان  بی‌اعتماد شدم.

شرایط، ازدواج را برایم خاطره کرد

مجید در آستانه چهل سالگی هنوز مجرد است در این رابطه به خبرنگار باریش گفت: برایم همیشه جای سؤال است که آیا ازدواج برای عده‌ای اندک است در حالی که ازدواج برای افرادی در سن من دیگر به یک آرزو و خاطره تبدیل شده است.

وی با اظهار گلایه از نبود توجه مسئولان به فراهم کردن شرایط ازدواج جوانان در جامعه، بیکاری را مهم‌ترین دلیل خود برای عدم تشکیل خانواده عنوان و اظهار کرد: چه کسی در شرایط اقتصادی فعلی حاضر با فردی که کارش دائم نیست و هر چند وقت یکبار به دلایل مختلف از جمله فرار کارفرما از بیمه کردن اخراج می‌شود، ازدواج کند!

 مجید در پایان با بیان اینکه شنیدن اخبار هر روز اختلاس، خیانت به بیت‌المال و کلاهبرداری‌های کلان ثمره‌ای جزء ناامیدی برای جوانانی مانند من ندارد، ادامه داد: در شرایط فعلی که نه کار درست و حسابی دارم نه طرحی برای آینده به نظرتان انگیزه ای برای آینده باقی می‌ماند که بخواهم یک نفر دیگر را هم در بدبختی آن سهیم کنم!.

پیامدهای کاهش آمار ازدواج را جدی بگیریم!

اوضاع نابسامان اقتصادی بر کاهش ازدواج جوانان بی تاثیر نیست، ولی نه به قدری که فرد هرگز نتواند ازدواج کند یا به آن فکر نکند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی، نبودن انگیزه برای ازدواج، سربازی، مهریه، ادامه تحصیلات و خیلی از مسائل مشابه، از موانع ازدواج جوانان است که با گذشت زمان روز به روز به آمار آن افزوده می‌شود و اگر چاره‌ای برای آن اندیشدیده نشود بدون شک باید با بحران‌های بیشتری در سال‌های نه چندان دور از جمله پیری جمعیت و بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی روبرو شویم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید