06:55|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 02 تیر 1397 - 14:20
کد خبر: 9785
مختارپور متخصص پوست و مو و زیبایی در گفت و گو با باریش :

بیماری HPV (زگیل تناسلی) عامل اصلی سرطان دهانه رحم در خانم ها است

بیماری hpv یا زگیل تناسلی در این عصر به عنوان یک معضل شناخته می‌شود و بسیاری از مراجعه کنندگان با این بیماری دست به گریبانگیر هستند. واژه مصیبت برازنده این بیماری است چون در این مدت بسیاری درگیر این بیماری شده‌اند.
 بیماری HPV (زگیل تناسلی) عامل اصلی سرطان در خانم ها است

 اکبر مختارپور متخصص و پوست و مو و زیبایی و استادیار دانشگاه در گفت و گو با سرویس سلامت باریش نیوز در مورد بیماری HPV (زگیل تناسلی)چنین گفت: HPV یا زگیل تناسلی در این عصر به عنوان یک معضل شناخته شده و این یک واقعیت است.قبلا در مواقع که دوران رزیدنتی را میگذراندم شاید در ماه ۱ یا ۲ مورد نهایت ۵ تا ۱۰ مورد مراجعه در این مورد داشتیم ولی در حال حاضر مراجعه کننده فقط. کلینیک پوست مرکز درمانی طالقانی در هفته بالای ۲۰ تا ۳۰ مورد می رسد و این تمام ماجرای این بیماری در استان ما نیست، چون بقیه همکاران ما در بیرون این مجموعه هم مراجعه کنندگانی در این مورد دارند.


متخصص و پوست و مو و زیبایی با بیان اینکه واژه مصیبت برازنده این بیماری است افزود: در این مدت بیماری رواج زیادی داشته است. عامل  بیماری HpV ویروسی به نام  (Human Papillomar viru) یا همان پاپیلوم انسانی میباشدکه بالای ۱۵۰ گونه مختلف دارد ولی گونه های خاص باعث زگیل تناسلی میشوند.نوع ۶ ، ۱۱ ، ۱۶ و ۱۸ بیشترین عامل این چهار نوع ویروس میباشد.انواع دیگر خیلی کمتر باعث بیماری میشوند .دو نوع ۶ و ۱۱ نوع کم خطرتر بالای ۹۰ درصد بیماران به این نوع ویروس مبتلا هستند ولی نگرانی اصلی ما روی دو نوع ۱۶ و ۱۸ میباشد چون کارسینوژن (سرطان زا) هستند بلخصوص در خانم ها .
عامل بیشتر از سرطانهای دهانه رحم در خانم ها از این دونوع پرخطر میباشد.


مختارپور اظهار کرد: بیشتر اهمیت زگیل تناسلی در خانم ها این است که سرطان زا هستند و اکثر بانوان اطلاعاتی ندارند و اهمیت دیگر این زگیل تناسلی این است که اکثر کسانی که مبتلا شده اند اگر درمان هم شوند ناقل این بیماری تا آخر خواهند بود.یکی از مباحث مهم جامعه که باید مردم آگاهی داشته باشند و هیچگونه تعارفی در کار نیست و خیلی جوامع درگیر این بیماری شده اند.به خاطر مسافرت های خارجی و ارتباط های پر خطر در این مسافرتهاست

استادیار دانشگاه ابراز کرد:  با جوش و موارد دیگر اشتباه گرفته شده باعث رشد زیاد زایده میشود و دیر متوجه شدن باعث پخش ویروس میشود و در مواقع اصلاح به دلیل زخم شدن محل عارضه باعث پخش در قسمت های مختلف الت تناسلی و بزرگتر شدن زگیل ها میشود.مراجعه دیر باعث بزرگتر شدن زگیل و سختر کردن درمان میشود حتی درمانهای جدید را با سختی مواجه میکند.


وی افزود : دیدن زایده ها و یا به اصطلاح پزشکی پاپولهای مسطح یا نخی شکل یا برجسته  و به رنگهای سیاه و یا رنگ پوست باید حتما به متخصص پوست مراجعه شود تا به تشخیص پزشک برسد که موارد دیده شده زگیل تناسلی است یا موارد دیگر پوستی.
در مواقعی بدون علامت می باشد و شاید مریض چند سال گذشته از طریق رابطه جنسی مبتلا شده ولی هیچ زایده در روی پوست ندارد و یا خیلی ریز میباشد که قابل تشخیص نیست که بعد ازدواج به شریک جنسی انتقال میابد که تازه فرد متوجه وجود ویروس میشود.


 مختارپور متخصص پوست و استادیار دانشگاه تاکید کرد: راههای پیشگیری این است که تا جایی که میتوان از روابط جنسی خارج از چهار چوب خانواده نباشد و یا از پوشش محافظ در روابط استفاده شود ولی با این حال این پوشش هم ۱۰۰ در صد جلو انتقال این بیماری نمیگیرد چون اطراف آلت تناسلی هم احتمال وجود ویروس وجود دارد و با برخورد پوست و ترشحات احتمال انتقال وجود دارد.مردم در صورت دیدن موارد گفته شده حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنند تا دکتر تشخیص و زودتر مراحل درمان شروع شود.و هر زایده هم حتما زگیل تناسلی نیست که مردم بترسن و یا اگر بود حتما نوع پرخطر نیست.


متخصص پوست مو وزیبایی در پایان خاطر نشان کرد:مردم بیشتر‌موارد با دیدن تغییرات یا وجود چیز غیر طبیعی به علت شرم و حیا مراجعه نمی کنندو یا دیر مراجعه میکنن که باعث پیشرفت بیماری میشود.شاید اگه در قسمت هایی همچون دست و پا یا صورت بود راحتر مراجعه میکردند. حساسیت بیشتر این بیماری و ناآگاهی مردم و اشتباه گرفتن  بی اهمیتی‌ مثل زگیل دست و پا باعث رواج این بیماری شده.قبل از فرا گیری بیشتر نیازمند اگاه سازی و هشدار مسئولین میباشد.

ادامه مطلب و گفتگو هفته آینده در سایت باریش نیوز قرار داده می شود با ما همراه باشید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید