18:43|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 07 فروردین 1397 - 00:28
کد خبر: 9107
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با باریش:

وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با سال قبل مشابه است

وسعت و تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با سال قبل مشابه بوده و افزایش و کاهشی نداشته است، سال پیش تراز دریاچه ارومیه 1270.70 بوده و هم اکنون نیز تراز دریاچه ارومیه همین میزان است.
وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با سال قبل مشابه است

فرهاد سرخوشمدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز درخصوص افزایش یا کاهش تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل گفت: تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با سال قبل مشابه بوده و افزایش و کاهشی نداشته است، سال پیش تراز دریاچه ارومیه 1270.70 بوده و هم اکنون نیز تراز دریاچه ارومیه همین میزان است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر رهاسازی هایی به سمت دریاچه وجود داشته و هم اکنون نیز ادامه دارد، با رهاسازی این سد ها تراز دریاچه افزایش پیدا می کند، وسعت دریاچه نیز نسبت به سال قبل کاهش نیافته و به همان میزان مشابه سال قبل 2 هزارو 218.50 کیلومتر مربع است.

مدیر دفتر استانی ستاد دریاچه ارومیه تصریح کرد: مدت زمان رهاسازی سد ها متفاوت بوده، بعضی تا آخر فروردین و بعضی تا 15 فروردین ادامه خواهد داشت، در حال حاضر به دلیل بارندگی وضعیت دریاچه ارومیه بهتر است.

فرهاد سرخوش در پاسخ به این که در تابستان میزان تبخیر آب دریاچه بیشتر می شود برای جلوگیری از ایجاد بحران چه تصمیمات و اقداماتی انجام خواهد گرفت، بیان کرد: در واقع مشکل اصلی در این رابطه است، در اردیبهشت 97 با شروع کشاورزی مقدار زیادی از آب صرف کشاورزی شده و بارندگی کاهش یافته و هیچ ورودی آبی به دریاچه اتفاق نمی افتد، سپس تبخیر از دریاچه نیز به سبب گرما شروع می شود.

وی متذکر شد: این شرایط باعث کاهش وسعت و تراز دریاچه می شود، بابت بحث تبخیر حتما باید یک ورودی به دریاچه وجود داشته باشد، از سال بعد از سد زیوه ورودی آب به دریاچه خواهد بود، همچنین در دانشگاه شریف مطالعاتی انجام میشود تا راهکارهایی دررابطه با تبخیر ارائه دهند؛ البته این اقدام در حد مطالعه بوده و هیچ گونه راهکار، در حال حاضر اعلام واجرایی نشده است.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید