17:03|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1396 - 00:22
کد خبر: 8995
مدیر کل دامپزشکی استان در گفت و گو با باریش:

مردم از مراکز معتبر و تحت کنترل شهرداری و دامپزشکی اقدام به خرید ماهی قرمز کنند

باید در هنگام خرید ماهی به ظاهر آن دقت نمایند، ماهی باید در آب تحرک کافی داشته، عدم وجود وضعیت تا خوردگی و جمع شدن باله ها، نبودن لکه های برفکی و پنبه مانند در اطراف دهان، روی پوست ماهی از هم پاشیدگی پوستی به رنگ خاکستری و قرمز نباشد.
مردم از مراکز معتبر و تحت کنترل شهرداری و دامپزشکی اقدام به خرید ماهی قرمز کنند

کامیار داهیم مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز گفت: به هیچ عنوان تخم مرغ چینی وارد کشور نشده و این خبر شایعه ای بیش نیست، تخم مرغ های وارداتی با حفظ شرایط بهداشتی از کشور ترکیه وارد می شود.

وی در ادامه در رابطه با ماهی قرمز شب عید گفت: توصیه می شود که مردم از مراکز معتبر و تحت کنترل شهرداری و دامپزشکی اقدام به خرید ماهی قرمز کنند و از فروشندگانی که به بهانه ارزان فروشی به شکل غیر بهداشتی اقدام به عرضه ماهی قرمز ویژه سفره هفت سین می کنند خرید ننمایند.

رئیس کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی بیان کرد: خریداران عزیز باید در هنگام خرید ماهی به ظاهر آن دقت نمایند، ماهی باید در آب تحرک کافی داشته، عدم وجود وضعیت تا خوردگی و جمع شدن باله ها، نبودن لکه های برفکی و پنبه مانند در اطراف دهان، روی پوست ماهی از هم پاشیدگی پوستی به رنگ خاکستری و قرمز نباشد، همچنین نباید ساییدگی روی باله ماهی وجود داشته و باید چشم ها بیرون زدگی نداشته باشند، فلس و پولک نباید دارای ریختگی حتی یک عدد باشد.

وی متذکر شد: کسانی که می خواهند ماهی را به مدت طولانی نگه دارند، باید اندازه و حجم تنگ متناسب با تعداد ماهی باشد، ماهی های انگشت قد که باید به اندازه هر یک از آن ها 1 لیتر آب در داخل تنگ وجود داشته باشد، تنگ ماهی باید دهان گشاد باشد تا با هوا تماس داشته و فعالیت های تنفسی ماهیان به خوبی انجام گیرد.

رئیس کل دامپزشکی استان گفت: هر هفته باید آب ماهی عوض شده، آب آن باید شرب و بهداشتی بوده و باید کمی بماند تا کلر آن متساعد شود و برای ماهی مشکل ایجاد نشود، از گذاشتن شن و ماسه رنگی در داخل تنگ خودداری نمایند زیرا نقش منفی روی عصب ماهی دارد، از مواد غذایی بسته بندی روزانه دو بار برای تغذیه ماهی استفاده شود، همچنین باید پروتئین کم و کربوهیدرات فراوان داشته باشد، دمای آن نیز باید 10 الی 25 درجه سانتی گراد و دور از تابش نور خورشید باشد.

کامیار داهیم افزود: توصیه می شود بعد از مرگ ماهی آن را همراه زباله ها دفع ننمایند و در خاک مدفون کرده یا در آب جاری رها سازی شود، شهرداری نیز در پایان ایام تعطیلات برنامه ای با عنوان فراخوان جمع آوری ماهی قرمز خواهد داشت که اقدام خوبی بوده و مردم می توانند ماهی های خودرا به شهرداری بسپارند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید