13:43|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1396 - 23:49
کد خبر: 8993
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با باریش:

ورود سرمایه گذاران در اصلاح و ارتقا سیستم اقتصادی موثر است

برای تحقق رشد 8 درصد در اقتصاد و اشتغال 1 میلیون نفر در سال، کشور نیاز به سرمایه گذاری بین 70 تا 100 میلیارد دلار دارد، این رقم بسیار فراتر از بودجه 97 است.
ورود سرمایه گذاران در اصلاح و ارتقا سیستم اقتصادی موثر است

روح الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز گفت: از دولت دوم اصلاحات قرار بود نظام جامع مالیاتی در کشور بر اساس مدیریت علمی و پیشرفته و سیستم بهم پیوسته اطلاعاتی پیاده شود. در بعضی کشورهای جهان سوم مشاورین بین المللی کمک کرده‌اند و بین 4  تا 6 سال این نظام جامع مالیاتی، عملیاتی شده است.

حضرت پور ادامه داد: در ایران از دولت دوم اصلاحات تا کنون نزدیک به 13 الی 14 سال می‌گذرد و هنوز نتوانسته‌اند نظام جامع مالیاتی را عملیاتی نمایند تا بتوانند از فرار مالیاتی جلوگیری نمایند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان مالیاتی و بانک‌ها و گمرکات و وزارت دارایی (خزانه داری کل) مالی، می توانند با یک سیستم کامل بهم پیوسته جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرند. امروز همه مردم دارای کد ملی هستند و درعمده قراردادها  کد ملی یا کد اقتصادی ثبت می‌شود و اگر سیستم کارآمدی وجود داشت، و می‌توانست کل درآمدهای کسانی که در کشور فعالیت اقتصادی می‌کنند را داشته باشد، و از این طریق مطمئناً وصول مالیات بیش از دو برابر ارقام موجود بود.

وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل نبودن نظام جامع مالیاتی امکان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد، از این رو دولت روحانی باید همت کرده و و وزارت اقتصاد و دارایی را مکلف به پیگیری این موضوع نماید تا این طرح سریعتر عملیاتی شود و بتوانند با مالیات، هزینه جاری را تامین نمایند.

حضرت پور با اشاره به اینکه برای تحقق رشد 8 درصد در اقتصاد و اشتغال 1 میلیون نفر در سال، کشور نیاز به سرمایه گذاری بین 70 تا 100 میلیارد دلار دارد ادامه داد:  این رقم بسیار فراتر از بودجه 97 است و با شرایط موجود، تحقق آن امکان پذیر نیست، چون روند تعاملات بین المللی نشان می‌دهد این اتفاق در اقتصاد ایران نمی‌تواند به این راحتی رخ دهد.

وی تاکید کرد: این موضوع  جای توجه جدی نمایندگان مجلس و دولت را دارد، کشورهای درحال توسعه عموما در بخش‌های سرمایه گذاری، بیشتر از سرمایه گذاران خارجی و منابع بین المللی مساله توسعه را پیگیری می کنند، سرمایه گذار خارجی علاوه بر منابع مالی جدید، مدیریت، فن آوری روز را به کشور وارد میکند و این در اصلاح و ارتقا و سیستم اقتصادی بسیار تاثیرگذار است، ایران به دلیل محدودیت خودساخته، از این امکانات به وفور که امروز حتی کشورهایی مثل ویتنام و کامبوج هم بهره می برند، سهمی ندارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید