06:17|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 16 دی 1396 - 19:22
کد خبر: 8080
گزارش:

پیگیری حفاری محوطه قلعه تاریخی قلاتگاه اشنویه

محوطه تاریخی قلعه قلاتگاه اشنویه در سال 1347 و به شماره 811 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
باهمکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی افراد مظنون تحت پیگرد هستند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ در پی اخبار منتشر شده مبنی بر حفاری غیر مجاز از قلعه تاریخی قلاتگاه اشنویه ، میراث فرهنگی و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت پس از گزارشات واصله مبنی بر اینکه بخشهائی از محوطه قلعه تاریخی قلاتگاه اشنویه مورد حفاری و تعرض قرار گرفته ،‌ باحضور و بازدید فرماندار ومسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان ،‌موضوع بصورت ویژه بررسی و مورد پیگیری قرار گرفت .

برهمین اساس در تحقیقات اولیه مشخص شد که افرادی با هویت نامعلوم و با استفاده از شرایط جوی نامساعد در قسمت شمالی تپه که نسبت به جاده و روستاهای همجوار در نقطه کور قرار داشته و قابل روئیت نبود ،‌ اقدام به تخریب و حفاری نمودند .

در پی این اتفاق با اعزام گروهی از باستان شناسان و پس از بررسی های میدانی مشخص گردید که قاچاقچیان  موفق به عملی ساختن نیات خود نشده اما باعث ایجاد تخریب در بخشهایی از ضلع شمالی دیوار تپه شده اند .

با توجه به وظایف ذاتی اداره کل در صیانت از آثار تاریخی ، شکایتی از طریف این اداره کل تنظیم و به دادستانی شهرستان تقدیم گردید که با تاکید قاطع دادستانی اشنویه ،‌ هم اکنون این پرونده توسط نیروی انتظامی شهرستان در حال بررسی می باشد و در صورت دستگیری و شناسائی عاملان، بر اساس قانون مجازات اسلامی با ایشان برخورد و رفتار خواهد شد.

لازم به توضیح است اخیراً موضوع تعیین حریم ،‌حفاظت و انجام مطالعات باستانشناسی در این محوطه تاریخی ،‌حسب درخواست و پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان و حمایت فرمانداری اشنویه در کمیته برنامه ریزی شهرستان تصویب شده است و یکی از اولویت های برنامه های تحقیقاتی اداره کل در سال 96 و سال های آتی خواهد بود .

با وجود این باتوجه به ارزش های تاریخی و فرهنگی اینگونه آثار، می طلبد که تمامی دستگاههای ذیربط و خود مردم، شوراهای روستائی- دهیاران و انجمنهای میراث فرهنگی بر دقت در حفاظت از آثار تاریخی نهایت تلاش خود را داشته باشند تا فرهنگ گذشتگان توسط افراد سودجو این چنین به یغما نرود.

گفتنی است که این محوطه تاریخی در سال 1347 و به شماره 811 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید