02:07|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 23 آبان 1396 - 19:57
کد خبر: 7673

در طی 4 سال اخیر تراموا فقط در حد یک شعار مطرح شد/باید انتقادات در راستای بهبود شرايط فعلی شهر و مردم مطرح شود

اگر در مدت 4 سال پروژه تراموا در مسيرهای كوتاهتر برنامه ريزی می‌شد، امروز شاهد افتتاح تراموا بوديم.

در طی 4 سال اخیر تراموا فقط در حد یک شعار مطرح شد/باید انتقادات در راستای بهبود شرايط فعلی شهر و مردم مطرح شود

مرتضی پیری عضو شورای شهر ارومیه در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز گفت: از کل مساحت شهری حدود 417 هکتار بافت فرسوده محسوب می‌شود و تنها دلیل آن نیز تبعیت نکردن از استانداردهای بین المللی در احداث و ساخت و ساز سازه‌های شهری می‌باشد.
 وی درباره آسیب پذیری بناهای شهری ارومیه توضیح داد: اگر زلزله‌ای با ریشتر و توان بالا در شهر رخ دهد طبیعی است که سازه‌هایی که با استانداردهای بین المللی و نزدیک به آن ساخته شده‌اند آسیب پذیرتر از دیگر ساختمان ها بوده مقاومت بیشتری دارند.

عضو شورای شهر ارومیه با اشاره به گذشت دو ماه از شروع به کار دوره جدید شورای شهر اظهار کرد: اولین ضرب العجل شورای شهر برای شهرداری مکلف نمودن صاحبان ساختمان‌هایی است که از آیین نامه 2008 پیروی نکرده‌اند باید به درخواست نامه ارسال شده برای بازسازی بافت‌ها و بناهای ساختمان اقدام نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد: ساختمان های نوساز اگر از اصول فنی، معماری و عمرانی پیروی کنند و مطابق آیین نامه‌های اصولی سازمان نظام مهندسی و نظارت دقیق ناظران قرار بگیرد و یا غیر این  بر حسب کم دقتی یا مساحمه ناظرین این بناها هم مورد تهدید است؛ برای همین نمی‌توان قبل از وقوع رویداد از مقاومت ساختمان‌های نوساز در برابر زلزله اضهار نظر دقیقی کرد.

 مرتضی پیری نسبت نوسازی مناطق فرسوده شهر تاکید کرد: در شرایط عادی باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود؛ برنامه‌هایی برای روزهای آتی در نظر گرفته شده ولی  در حد مذاکره است و بنده در حال پیگیری این طرح مبنی بر صحت برخی سرمایه گذاران بافت فرسوده شهر و سود بانکی در صورت توافق نسبت به نوسازی اقدام نمایند؛ در طول 4 دوره قبلی که 18 سال شورای مدیریت شهری فعالیت نموده‌اند تا به امروز باید به صورت ضربتی اقدامات لازم صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به طرح ارومیه 1404 و اهداف اصلی آن را بیان کرده و گفت: برای رسیدن به چشم انداز مطلوب ارومیه 1404، علاوه بر شهرداری و شوراي شهر، باید سایر سازمان‌ها نیز مشارکت داشته باشند؛ هدف از چشم انداز ارومیه 1404، مطرح کردن ارومیه به عنوان پایتخت فرهنگی آذربايجان است.

نایب رییس کمیسیون بودجه و امور حقوقی در خصوص پروژه آذربایجان نیز بیان کرد: با یاری خداوند متعال بخشي از پل آذربايجان در طی 2 ماه آينده به بهره برداری خواهد رسید.

 وی درباره باغ شهر ارومیه متذکر شد: اميدوارم بتوانيم شهر اورميه را به عنوان يك باغ شهر حفظ کرده و يك شهر پاك داشته باشيم و آن را تحويل نسل‌های بعدی بدهيم؛ بدليل ضعف در مديريت يكپارچه‌ی شهری متاسفانه مردم عزيز شهر اروميه تاكنون نتوانسته اند از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومي بهره‌مند شوند.

پیری در خصوص برنامه‌های فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی اذعان کرد: درحوزه‌‌های فرهنگی نیز 10 فرهنگسرا در نقاط مختلف شهر فعال هستند و طی 6 ماهه دوم سال 96 و 3ماهه اول سال 97 شاهد بهره بردای از 5 فرهنگسرای ديگر خواهيم بود كه جمعا 15 فرهنگسرا در 5 منطقه‌ی شهرداری اورميه فعاليت خواهند كرد.

عضو شورای شهر ارومیه تاکید کرد: با تبعيت دقيق از نظام برنامه ريزی در مديريت شهري اروميه واجرای صحيح آن از تصور انديشمندانه به واقعيت انديشمندانه می‌رسيم و قابليت رقابت با ساير شهرهای ايران و حتي شهرهای جهان پيدا می‌كنيم و شاهد نوآوری شهری برای كسب مزيت رقابت پذيری خواهيم بود.

وی با اشاره به انتقادات خود از مدیریت شهری اذعان کرد: انتقادات بنده از مديريت شهری در مسير توسعه و بهبود مديريت شهری و ايجاد شرايط مناسب برای زيست مطلوب در شهر اروميه می‌باشد و اين اختلاف نظرها در روش‌ها، تكنيك‌ها و برنامه‌ها است ودر قبال مسئوليتی كه در مقابل مردم داريم بايد انتقادات در راستای بهبود شرايط فعلی مطرح شود؛ از جمله پروژه‌های نيمه تمام شهر بايد كمترين اذيت را به مردم بدهند.

مرتضی پیری در پایان سخنان خود با اشاره به پروژه تراموا خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از گذشت 4 سال از شعار "تراموا"  این امر محقق نشده است، به دلیل اينكه در شورای چهارم در برنامه ريزی اختلاف داشتيم؛ كه  برای مثال اگر مسير كوتاهی از میدان انقلاب به سمت میدان ولایت‌فقیه مطالعه و اجرا مي شد امروز تراموا افتتاح می‌شد و در بافت مركزی شهر شاهد آلودگی زیستی نبوديم، اگر برنامه ريزی هايمان بر اساس توانايی و ظرفيت هايمان بود امروز وعده‌هايمان عملي می‌شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید