23:44|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 22 مهر 1396 - 22:17
کد خبر: 7457

اتمام فصل کشاورزی/کمر کشاورزی استان شکست!

فصل کشاورزی در استان آذربایجان آرام آرام در حال به اتمام رسیدن است؛ کشاورزی در استان آذربایجان غربی حرف اول را در اشتغال می زند و به عنوان اصلی ترین منبع درآمدی مردم محسوب می شود.

اتمام فصل کشاورزی/کمر کشاورزی استان شکست!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ فصل کشاورزی در استان آذربایجان آرام آرام در حال به اتمام رسیدن است؛ کشاورزی در استان آذربایجان غربی حرف اول را در اشتغال می زند و به عنوان اصلی ترین منبع درآمدی مردم محسوب می شود.

کشاورزان استان چشم خود را به مقدار پولی که از کشاورزی در می آورند دوخته اند و به نوعی امرار معاش خود را به آن بسته اند؛ با اینکه کشاورزی جمعیت بسیار زیادی از استان آذربایجان غربی را پوشش داده و خانواده های بسیاری دل به آن بسته اند ولی آنگونه که شایسته است توجهی به آن نمی شود.

امسال کشاورزی و فروش محصولات آن تعریف چندان خاصی را نداشت و بسیاری از کشاورزان نه تنها موفق به کسب درآمد نشدند بلکه از فروش محصولات خود متضرر نیز شدند؛ امسال از اولین میوه جات رسیده از جمله زردآلو گرفته تا آخرین میوه جات مثل سیب و انگور وضعیت چندان مناسبی در فروش نداشتند.

از یک سو افزایش هزینه های خروج از مرزها و از سویی بی تدبیری کشاورزان در کاشت محصولات یکسان سبب ایجاد انبوهی از میوه جات تابستانی در بازار شد؛ به طور مثال میوه هایی همانند شلیل و آلو که در 4 سال گذشته قیمتی بسیار عالی را برای کشاورزان داشت امسال به کمترین میزان خود رسیده بودند.

باید روشی اصولی جهت کاشت درختان در استان برپا شود تا به میزان لازم و ظرفیت موجود از هر میوه ای کاشته شود تا در این میان نه کشاورز متضرر شود و نه سختی کار بر گردن مسئولان بیافتد.

اما در این میان عدم وجود صادرات مناسب نیز تاثیر بسزایی دارد و به نوعی می توان گفت که اگر صادرات نیز بصورت موفقی انجام شود می تواند میوه های تولید شده در استان و کشور را صادر کند؛ در این زمینه استان آذربایجان غربی از نعمتی بهره مند می باشد که آن همسایگی با 3 کشور عراق، آذربایجان و ترکیه است، درست است که میوه جات به این کشورها صادر می شود ولی آنگونه که باید این اتفاق رخ دهد موفق به انجام چنین کاری نمی شویم.

امسال وضعیت فروش میوه جات به قدری کسل کننده و سخت بود که در برخی نقاط مشاهده شد که کشاورزان حتی درختان میوه خود را قطع کره و آن ها را بریده اند!

این اتفاق بسیار تعجب برانگیز بوده و بسی صبر و تامل و چاره اندیشی را داراست.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید