03:51|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 14 مهر 1396 - 20:48
کد خبر: 7400

گام های مثبت در روابط ایران و ترکیه

ثبات کشورهای منطقه و عدم تقسیم بندی مرزهای جغرافیایی اولین هدف این دیدار بود.

گام های مثبت در روابط ایران و ترکیه

به گزارش سرویس بین الملل باریش نیوز سفرهای خارجی روسای جمهور و وزرای امور خارجه کشورهای مختلف در راستای برنامه هایی تنظیم گردیده که شاید لغو کردن آن یک استثناء یا بی احترامی به طرف مقابل باشد؛ سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران یکی از سفرهایی بود که بنا بر نظم سفرهای اردوغان برای امضای تفاهم نامه های مهم و آرامش در مرزها شکل گرفت.

قبل از سفر اردوغان رئيس ستاد ارتش ترکيه با رییس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد؛ رئيس ستاد ارتش ترکيه  شامگاه یکشنبه و به دنبال سفر اخیر هیأت عالی رتبه نظامی ایران به مسئولیت سردار سرلشکر محمدحسین باقری وارد تهران شد و در دیدارهای جداگانه با رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان و دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره آخرین تحولات منطقه و موضوعات فی مابین بحث و تبادل نظر کرد.

اهداف رجب طیب اردوغان و هیئت ترکیه از سفر به ایران چه بود؟

اولین هدفی که روسای جمهور ایران و ترکیه بر سر آن صحبت کردند ثبات کشورهای منطقه و عدم تقسیم بندی مرزهای جغرافیایی بود که هر دو کشور ایران و ترکیه را لنگر ثابت خاورمیانه دانستند.

هدف دوم آن ها امضای 4 قرارداد تجاری و فرهنگی است که در اولین آن ها قراردادی بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی ترکیه بسته شد، پس از آن تفاهم نامه ای بین اسناد و کتابخانه ملی و یادداشت تفاهم همکاری بین صدا و سیما و در پایان سازمان رادیو و تلوزیون اسنادی بود که هر دوکشور آن را امضا نمودند.

هدف سوم سفر اردوغان به ایران برداشتن گامی موثر در راستای تحقق اهداف تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه می باشد.

مسئولان دو کشور امید دارند تا نتیجه این دیدار برقرای امنیت در مرزها و جلوگیری از نفوذ دشمن خارجی و گروهک های تروریستی و روابط تاثیر گزار اقتصادی و تجاری بین ایران و ترکیه باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید