21:39|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1396 - 21:36
کد خبر: 7142

شرایط مدارس شهرستان اروميه به نسبت سطح ملي و حتي استاني مطلوب نيست

مهمترين دغدغه و مشغله فكري مديران مرتبط با بخش آموزش و پرورش، حل مسأله فعلي و آينده آموزش و پرورش باشد، اصولاً كمبود فضاهاي آموزشي مربوط به غيراستاندارد بودن فضاهاي آموزشي و يا به تراكم بالاي دانش آموزان در مدارس بر می گردد.

شرایط مدارس شهرستان اروميه به نسبت سطح ملي و حتي استاني مطلوب نيست

عباس حسن خانی فرماندار ارومیه، در گفت وگو با سرویس فرهنگی باریش نیوز،در خصوص مشکلات کمبود مدارس ومراکز آموزشی شهرارومیه اظهار کرد: مهمترين دغدغه و مشغله فكري مديران مرتبط با بخش آموزش و پرورش، حل مسأله فعلي و آينده آموزش و پرورش باشد، اصولاً كمبود فضاهاي آموزشي مربوط به غيراستاندارد بودن فضاهاي آموزشي و يا به تراكم بالاي دانش آموزان در مدارس بر می گردد.


وی در این خصوص ادامه داد: در ارتباط با موضوع اول يعني فضاهاي غيراستاندارد به لحاظ قدمت بالاي ساخت، بخش قابل توجهي از اين فضاها از استاندارد لازم آموزشي برخوردار نبوده و بايد با برنامه ريزي دقيق و اولويت گذاري طي يك دوره طولاني مدت (حداقل 10 سال) نسبت به استاندارد نمودن فضاها اقدام نمود، البته اين موضوع و نيازهاي مرتبط با آن ممكن است هر 5 يا 10 سال يكبار دچار تحول گردد  كه بايد با بروزرساني اقدامات و برنامه ريزي مناسب با نيازها به حد استاندارد ملي برسيم. 
فرماندار ارومیه در خصوص تراکم دانش آموزان گفت: تراكم دانش آموزي يا ناشي از غيرقابل استفاده بودن فضاهاي آموزشي قديمي است يا به علت افزايش نرخ رشد جمعيت و مهاجرت مي باشد. كه در حال حاضر تراكم دانش آموزي شهرستان اروميه به نسبت سطح ملي و حتي استاني مطلوب نيست و تلاش بر اين است كه اين وضعيت به ميانگين تراكم دانش آموزي سطح ملي برسد. 
حسن خانی در خصوص مرجع تصمیم گیری برای مشکلات آموزش وپرورش اشاره کرد: مهمترين مرجع تصميم گيري در این خصوص  شوراي آموزش و پرورش است، تركيب جديد اين شورا از ابتداي سال 93 اولين و مهمترين اولويت و دستور كار خود را به ساماندهي فضاهاي آموزشي اختصاص داد.،به گونه اي اين موضوع طي يك برنامه مفصل حداقل در 15 جلسه از 41 جلسه تشكيل شده شورا از ابتداي سال 93 قرار گرفته است.


وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته خاطر نشان کرد: مهمترين اقدام در اين خصوص تهيه اطلس فضاهاي آموزشي بود كه در نوع خود اقدامي بي نظير محسوب مي شود. اينكه آموزش و پرورش چه فضاهايي (اعم از اعيان و عرصه) در اختيار دارد كه بر آن مبنا بتواند برنامه ريزي نموده و بخشي از فضاهايي كه واقعاً قابليت كاربري آموزشي ندارند را تبديل به احسن نمايد، در بررسي هاي صورت گرفته و مباحث مطروحه در شورا مشخص گرديد در اين خصوص ظرفيت هاي بسيار نهفته اي وجود دارد كه نيازمند برنامه ريزي و تصميم گيري هاي خوب با استفاده از خرد جمعي است، كه در اين مورد هم اقداماتي در گذشته صورت گرفته و در حال حاضر نيز كماكان در دستور كار شورا قرار دارد. 


وی افزود: اقدام بعدي پيگيري فضاهاي آموزشي واگذار شده تحت عنوان تاسيس مدارس غيرانتفاعي است، ضمن تقدير و تشكر از موسسين اين مدارس كه بخشي از كار آموزشي را عهده دار شده اند بايد نظارت دقيق و مستمري نيز بر فعاليت آنها صورت گيرد تا نظام آموزشي كشور به اهدافي كه مد نظر است برسد،اقدام ديگري كه معمولاً طي ساليان گذشته نيز صورت گرفته استفاده از اعتبارات دولتي اعم از تملك دارايي ها و توازن منطقه اي براي احداث مدارس آموزشي است، در توزيع اعتبارات فصل آموزش در گذشته مورد بي توجهي قرار گرفته و بايد اين كمبودها برطرف شود. ما در پاره اي از بخش ها با ميانگين ملي فاصله داريم. 
فرماندار ارومیه در خصوص يكي از اقدامات خوب سال 96 تصریح کرد: امسال تخصيص بيش از 63 درصد از اعتبارات توازن به بخش آموزش و پرورش بود كه بايد با نظارت دقيق و مستمر در جهت بهبود شاخص ها اقدام نماييم. 
در كنار برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسط دولت از اقدامات خدا پسندانه و نيت خير مردم نيكوكار و خيرين عزيز مدرسه ساز نبايد غافل شد كه حقيقتاً يار و ياور آموزش و پرورش بوده اند.

حسن خانی در پایان خاطر نشان کرد:  همه مردم و ارگانها باید نگاه ویژه ای به نظام آموزش وپرورش به عنوان موتور محرک توسعه داشته باشند، بدون ترديد نقش رسانه در توجه به مشكلات آموزش و پرورش بي بديل است بنابراين بايد تلاش شود هر كس به اندازه  توانش نسبت به اين مهم بپردازد و با انتقاد هاي سازنده و ايجاد اميد در مردم در صدد رفع مشكلات آموزش و پرورش، همفكری  و همدلی داشته باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید