02:36|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 27 تیر 1396 - 01:02
کد خبر: 6690

منطقه ویژه اقتصادی سرو و ارومیه یک استثنا است/ نقاط مختلف ارومیه مستعد برای سرمایه گذاری است

منطقه ویژه اقتصادی سرو و ارومیه یک استثنا است چراکه در جمهوری اسلامی ایران هیچ مرکز استانی، در 60 یا 70 کیلومتری کشور همسایه قرار نگرفته است؛ در کنار این، نقاط مختلف ارومیه مستعد برای سرمایه گذاری است.

منطقه ویژه اقتصادی سرو و ارومیه یک استثنا است/ نقاط مختلف ارومیه مستعد برای سرمایه گذاری است

عباس حسن خانی در گفت و گو با سرویس سیاسی باریش نیوز، با اشاره به محورهای توسعه همه جانبه در سطح شهرستان ارومیه گفت: در وهله اول نیروی انسانی است که در جامعه وجود دارد،همچنین پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه ای که در منطقه جغرافیای خاص موجود است، جزء محورهای اصلی توسعه می باشد.

وی افزود: در گذشته مطالعاتی که در رابطه با ارومیه اتفاق افتاد مشخصا استان آذربایجان غربی به ویژه شهرستان ارومیه دارای یک افق توسعه در کنار صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بود که اکنون تکمیل شده است؛ اکنون نیز ارومیه جزء قطب کشاورزی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی است.

حسن خانی با بیان این که گردشگری نیز یکی از محورهای توسعه تعریف شده است ادامه داد: گردشگری دارای ظرفیت های مطلوبی است و با فرآهم کردن زیرساخت ها، سرمایه گذاری نیز انجام گیرد.

وی اظهار کرد: از مهم ترین مقوله های گردشگری، دریاچه ارومیه که در معرض تهدید قرار گرفته است، اگر دریاچه در حالت اولیه و به صورت نرمال بود اثر بسیاری در گردشگری داشت؛ هنگامی که دومین دریاچه شور دنیا پر از آب بود، مقوله گردشگری در استان چندان نمودی نداشت.

حسن خانی با اشاره به این که طبیعت، شرایط تاریخی، مسائل قومی، منطقه سیلوانا، مارمیشو و ارتفاعات مرز بین ایران و ترکیه از جمله پتانسیل هایی است که در گردشگری اثر دارد خاطرنشان کرد:  معدن تتانیوم در منطقه قره آغاج سرو از ظرفیت هایی است که می توان از سرمایه گذاری در آن استفاده کرد.

وی بیان کرد: در معدن مذکور کارهایی در راستای زیرساخت صورت گرفته و زمانی که به مرحله بهره برداری برسد، موقعیت خوبی برای توسعه بخش معدن و اشتغال منطقه اجاد خواهد کرد؛ در کنار معادن، بخش کشاورزی نیز مهم است.

حسن خانی تصریح کرد: میزان آبی که در منطقه وجود دارد بسیار است چراکه آذربایجان غربی دومین منطقه پر آب کشور پس از خوزستان است؛ به ویژه در شهرستان ارومیه، سه رودخانه دائمی وجود دارد.

فرماندا ارومیه افزود: کشاورزی را باید طوری ساماندهی کرد که از حداکثر ظرفیت آن  استفاده بهینه داشت؛ در بخش کشاورزی ضایعات محصولات فوق العاده بسیار است، محصولی که تولید می شود باید به مرحله مصرف برسد.

وی با اشاره به این که اگر محصولی تولید کنیم که به عنوان پسماند باقی بماند، نقض غرض ایجاد می شود عنوان کرد: در کنار این ها، تجارت مرزی از ظرفیت های دیگر استان است؛ باید به مبادلات انجام گرفته با کشور همسایه در ارومیه  توجه ویژه ای داشته باشیم.

حسن خانی ادامه داد: اکنون بحثی که از هیئت دولت به کمیسیون تخصصی مربوطه، در مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده است، منطقه ویژه اقتصادی سرو و ارومیه می باشد.

وی با بیان تعهداتی که برای این منطقه از آذربایجان غربی خواسته بودند گفت: این تعهدات در حال انجام است و باید سریعا اقدامات مربوطه را به مرحله اتمام برسانیم؛ افزایش ظرفیت برق منطقه، گاز رسانی سرو و تحویل آن تا پایان امسال، دو بانده کرده جاده ارتباطی و میزان کافی آب منطقه از جمله این تعهدات می باشد.

حسن خانی اظهار کرد: با بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی فرصتی برای سرمایه گذاران خارجی فرآهم می شود تا نسبت به تولید محصولات مشابه کشور خود، اقدام کنند و ما نیز محلی برای تولید و عرضه محصول، هم در داخل ایران و هم در کشورهای هدف ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که منطقه ویژه اقتصادی سرو و ارومیه یک استثنا است بیان کرد: چراکه در جمهوری اسلامی ایران هیچ مرکز استانی، در 60 یا 70 کیلومتری کشور همسایه قرار نگرفته و نیز جمعیت قابل توجهی ندارد؛ گذشته ای که این منطقه از لحاظ مبادلات تجاری دارد، این است که استان آذربایجان غربی به ویژه ارومیه بخشی از مبادلات تجاری کشور ایران با اروپا را عهده دار بوده است.

فرماندار ارومیه با اشاره به نقش دولت در مناطق ویژه و حساسی همانند ارومیه گفت: نقش دولت ها در تمام دنیا، امنیت و تامین زیرساخت می باشد، خوشبختانه امنیت با ریسک سرمایه گذاری پایین، در منطقه خاورمیانه برقرار است.

حسن خانی تصریح کرد: اما زیرساخت های ما دارای نواقصی است که باید رفع شوند لذا دولت هیچ گونه بهانه ای برای عدم رفع زیرساخت ها ندارد؛ زیرساخت، می تواند در شهرک های صنعتی که در مناطق مختلف وجود دارد، سرمایه گذاری خوبی را فرآهم کند، در کنار این، نقاط مختلف ارومیه مستعد برای سرمایه گذاری است.

وی عنوان کرد: زمین های شغل در مناطق مختلف روستایی، بسیاری است، روحیه اشتغال در زمین های متنوع نیز بسیار است، نباید همه افراد جویای کار چشم به راه جذب در ادارات باشند.

حسن خانی ادامه داد: اشتغال پایدار به همت بخش خصوصی فرآهم شده است، بنابراین کارجویان باید در کنار کارآفرینان، اشتغال مناسبی در این زمینه ها ایجاد کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید