14:27|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1395 - 10:10
کد خبر: 6153

بازسازی کامل ساختمان دیزج سیاوش و پل قلعه جوق در سال 96

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پروژه های ساختمان دیزج سیاوش و پل قلعه جوق باراندوز ارومیه قطعا در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

بازسازی کامل  ساختمان دیزج سیاوش و پل قلعه جوق در سال 96

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریش نیوز ضمن اشاره به عملکرد سال 95 اداره اظهار داشت: در سال جاری جهت گیری های حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی نشان از این دارد که این مجموعه توانسته است جایگاه واقعی خود را در حوزه فعالیت ها، ماموریت ها و وظایفی که دارد  پیدا کند.

وی افزود: با توجه به آمار و ارزیابی های عملکردی که توسط دستگاه های نظارتی، سازمان برنامه بودجه و سازمان مرکزی اداره کل صورت گرفته است، در سال 93  میراث فرهنگی در بین 60 دستگاه اجرایی رتبه بیست و هفتم را به خود اختصاص داد و در سال  94  نیز در بین دستگاه های اجرایی با تعداد مشابه رتبه نهم را کسب کرد. لازم به ذکر است طبق ارزیابی سازمان برنامه بودجه دستگاه هایی مورد ارزیابی قرار گرفتند که عملکرد مطلوبی داشته اند.

جباری خاطرنشان کرد: امسال صد در صد اهداف و برنامه های پیش بینی شده اداره کل و در حوزه برنامه های کاری تحقق یافته است، میانگین تحقق برنامه های میراث فرهنگی درسال 92، 55درصد همچنین در سالهای 93 و 94 به ترتیب 77 و 88 درصد بوده و در سال جاری صد در صد بوده است. این نشان میدهد که بحث گردشگری بطور خاص تبدیل به یک مطالبه عمومی شده و مجموعه ای از آحاد جامعه، مردم، کسبه و اصناف، انتظار دارند در این حوزه اقدامات اصلی انجام بگیرد و این امر مسئولیت مارا سنگین تر میکند.

 

 

وی با اشاره به برنامه های عید نوروز اضافه کرد: برنامه های اصلی ایام عید نوروز شامل آماده سازی محوطه ابنیه تاریخی، پایگاه های ملی و جهانی، پاکسازی، نظافت، رفع نواقص و معایب، مرمت های اضطراری، آماده سازی موزه های استان، اسقرار راهنمایان گردشگری، نظارت و پایش مستمر مراکز اقامتی از باب ارائه خدمات بهتر به مسافران عزیز، برپایی بازارچه و غرفه های صنایع دستی در فضاهای مناسب، فعال سازی سامانه 09929 که برای معرفی جاذبه های گردشگری استان و رسیدگی به شکایت ها است، چاپ تمبر، برگزاری نوروزگاه در مدرسه 22 بهمن از تاریخ سوم تا دهم فروردین، می باشد. همچنین در قالب نوروز گاه بخاطر اهمیت جشن نوروز در فرهنگ ایرانی برنامه های متنوعی از آداب و رسوم و آیین سنتی، نوروز خوانی، اجرای موسیقی، و در جهت آشنایی مردم با این آیین همچنین ایجاد فضایی برای تفریح مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: استان آذربایجان غربی به واسطه داشتن بیش از 15025 اثر تاریخی مربوط به دوره های متعدد، طبیعت بکر و جاذبه های طبیعی از جایگاه خاصی در حوزه گردشگری برخوردار است، در همین راستا روند حضور مسافر و گردشگر در استان نسبت به سالهای گذشته رو به افزایش بوده و در یک سال اخیر نزدیک 1000 تخت به مجموعه مراکز اقامتی افزوده شده است. اما در حوزه زیر ساخت های گردشگری استان کمبود هایی نیز به چشم میخورد از جمله آنها کمبود در حوزه های خطوط هوایی، خطوط ریلی، نامناسب بودن بعضی جاده های مواصلاتی میتوان اشاره کرد که امیدواریم بتوانیم در توسعه این حوزه ها که قطعا نیاز است برای استان فعال باشیم.

 

 

وی ضمن اشاره به اولویت های اداره کل میراث فرهنگی در جهت بهسازی ابنیه تاریخی اظهار داشت: در شهرستان پلدشت حمام پورناک، در شهرستان شوط مقبره کندال، در مهاباد حوضخانه های تاریخی (عباس آقا، درویش خان و رستم بیک)، در شمال استان بهسازی باغچه جوق شهرستان ماکو، کاووش در قلعه ماکو، در ارومیه ساختمان دیزج سیاووش، مسکن طبیب در داخل دانشگاه ارومیه، مسجد جامع ارومیه، در جنوب استان شهرستان تکاب مقبره آل داوود، خانه اربابی رشید الدوله دورباش، مسجد جامع اغول بی، از جمله انبیه تاریخی هستند که بهسازی آنها جز اولویت های اداره کل میراث فرهنگی استان است همچنین در بعضی از آثار تاریخی نیز مثل ثپه حسنلو، مجموعه تخت سلیمان، مدرسه 22 بهمن ارومیه و... باید مستمر عملیات حفاظت و مرمت صورت بگیرد.

جباری درپایان گفت: پروژه های ساختمان دیزج سیاوش و پل قلعه جوق باراندوز ارومیه قطعا در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید