21:16|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1395 - 11:40
کد خبر: 6022

راهبردهای جدید آمریکایی‌ها در مقابله با ایران

مایکل روبین کارشناس اندیشکده اِمریکن اِنترپرایز، در گزارش جدید خود، پنج راهبرد مقابله با ایران را ارائه می‌دهد. مهم‌ترین راهبرد این گزارش، همراستا با خط جدید تحریمی کنگره آمریکا، دستور به تحریم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

راهبردهای جدید آمریکایی‌ها در مقابله با ایران

به گزارش سرویس سیاسی باریش ، رییس‌جمهور سابق، باراک اوباما و نیز وزیر امور خارجۀ سابق، جان کری، توافق هسته‌ای‌ در جولای 2015 با ایران را همچون آغاز جدیدی بر دفع جنگ و شاید حتی صلح‌آفرینی ترسیم کردند. اوباما اعلام کرد: (برای اولین بار طی یک دهۀ گذشته، پیشرفت برنامۀ هسته‌ای ایران متوقف شد.)

پس از آن، ایران 9 بار موشک‌های بالستیک را امتحان کرد، و تنها چند کلمۀ خشمگینانه از سوی سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد دامنش را گرفت.

اما پس از آزمایش دهمین موشک در 29 ژانویه، تیم دولت ترامپ مقابله کرد: مایک فلین مشاور امنیت ملی با «هشدار رسمی به ایران» پاسخ داد و ترامپ نیز در یک توییت گفت ایران «با آتش بازی» می‌کند.

توقف نگاه دولت سابق هیچ ایرادی ندارد. گویا اوباما و کری به رعایت این قصه که «توافق هسته‌ای جواب می‌دهد» بیشتر علاقه داشتند تا واقعیت که در بهترین حالت، این توافق چنان آکنده از سوراخ‌های مختلف است که ایران به دنبال بهره‌گیری از آن‌هاست و در بدترین حالت مقامات ایران روزبه‌روز بیشتر از آن تخطی می‌کنند. هیچ دلیلی ندارد که کاخ سفید یا وزارت خارجه به میل حقوق‌دان‌های ایرانی بازی کنند

اما درشت‌گویی با یک چماق کوچک، خطری به دنبال دارد. اخطار فلین یادآور بدترین کار اوباماست: به‌کارگیری خط قرمز به عنوان یک ابزار لفّاظی و شعاری، بدون آمادگی و اراده برای اجرای تهدید. فلین لابد می‌داند که بازدارندگی بیشتر یک استراتژی نظامی است تا یک استراتژی شعاری.

اما در روز تحلیف ترامپ، برای اولین بار در 25 سال گذشته، نیروی دریایی ایالات متحده هیچ ناو هواپیمابری در مجاورت ایران نداشت و منهای دیدار جیمز ماتیس وزیر دفاع از کشورهای خلیج فارس و اسرائیل (چون بالأخره آن‌ها هستند که احتمالاً در انتقام ایران به خاطر هرگونه اقدام آمریکا، تقاص می‌دهند)، هیچ اقدام نظامی‌ای در افق دید نیست

اگر قوای مسلح ایران شعارهای تندوتیز واشنگتون را بشنوند اما ناوگان نوپای پهپادهایش هیچ کشتی آمریکایی‌ای در سواحل این کشور نبینند، لابد نتیجه می‌گیرند که ایالات متحده طبل توخالی است. این کار به اندازۀ ترس و تبعیت اوباما و کری، رهبران ایران را جسورتر می‌کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید