15:59|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1395 - 21:10
کد خبر: 6002

سالانه 650 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:با اتمام پروژه انتقال آب از سد "کانی‌سیب"سالانه 650 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.

سالانه 650 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود

فرهاد سرخوش در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود:با توجه به اجرای پروژه های متعدد و لای روبی رودخانه سال گذشته 2 میلیارد 500 میلیون متر مکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه شده است.

وی افزود:تراز آبی دریاچه ارومیه در 11 بهمن ماه سال جاری یک هزار و 270.58 سانتی‌متر گزارش شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به تراز آبی دریاچه ارومیه در مدت زمان مشابه سال گذشته، تصریح کرد: تراز آبی دریاچه ارومیه در مدت زمان مشابه سال گذشته برابر با یک هزار و 270.48 سانتی‌متر بود.

سرخوش افزود: تراز آبی دریاچه ارومیه در 11 بهمن ماه امسال نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته ١٠ سانتی‌متر افزایش یافته است.

وی به اعتبارات ستاد احیا دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت:دولت در سال 1395،یک هزار120 میلیارد تومان اعتبار برای احیا دریاچه ارومیه در نظر گرفته بود که با توجه به کمبود اعتبارات دولت در مرحله اول 300 میلیارد تومان بودجه تخصیص یافت و 300 میلیارد تومان دیگر توسط اوراق بهادار که از طریق سازمان برنامه و بودجه ترزیق شد و 375 میلیارد تومان دیگر نیز در آینده نزدیک توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه به روند حفر تونل انتقال آب حوضه جنوب به دریاچه ارومیه و ساخت سد کانی سیب اشاره کرد و گفت: طول تونل انتقال آب حوضه جنوب استان به دریاچه ارومیه ۳۶ کیلومتر است که 7 کیلومتر آن هفته گذشته به اتمام رسید.

سرخوش ادامه داد:حفاری این تونل توسط دو دستگاه TBM در حال انجام است و بیش از یک هزار کارگر و نیرو در سه شیفت کار می کنند و خوشبختانه در ساخت سد کانی سیب و حفر تونل هیچ گونه مشکل اعتباری نداریم.

وی گفت:طبق زمان پیش بینی شده در سال 98 کل این پروژه‌ به اتمام می رسد و امیدواریم بارندگی‌های خوب در حوضه جنوب آذربایجان غربی پس از اتمام این پروژه، سالیانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب برای احیای دریاچه شور اورمیه در اختیار داشته باشیم.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از رها سازی 370 میلیون متر مکعب  آب به پیکره دریاچه ارومیه خبر داد و افزود:به زودی این مقدار  آب از سدهای حوضه آبریز به سوی دریاچه ارومیه رها سازی می شوند.

فرهاد سرخوش ادامه داد: در مرحله نخست رهاسازی که نیمه دوم بهمن ماه سال جاری انجام می‌شود ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از پشت سدهای موجود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سوی این نگین فیروزه‌ای روانه خواهد شد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه به مرحله دوم رها سازی آب به دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: در مرحله بعدی رهاسازی آب به دریاچه ارومیه ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه رها سازی می شود که این آب از طریق رودخانه های لای روبی شده وارد پیکره دریاچه ارومیه می شد.

وی گفت:مرحله دوم رها سازی آب به دریاچه ارومیه  اوایل سال 96 صورت می گیرد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید