13:29|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 08 آبان 1395 - 07:36
کد خبر: 5378

مرمت خانه اربابی دیزج سیاوش 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون ميراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت:مرمت خانه اربابی دیزج سیاوش 60 درصد  پیشرفت فیزیکی دارد.
 

مرمت خانه اربابی دیزج سیاوش 60 درصد  پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش سرویس فرهنگی باریش ، محمد فتحي در گفتگو با خبرنگار باریش نیوز با اشاره به آغاز بنا تاریخی دیزج سیاوش گفت:مرمت این بنای تاریخی از اواخر سال 93 شروع شده است.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی پیشرفت فیزیکی بناهای تاریخی کمی مشکل است افزود: در حال حاضر این بنای تاریخی 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر اعتبارات لازم تخصیص یابد مرمت این بنای تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی به اتمام می رسد.

مرمت بنای تاریخی دیزج سیاوش به 70 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد

معاون ميراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ادامه گفت:بنی تاریخی دیزج سیاوش و زمین های اطراف آن توسط بانک مسکن خریداری شده است و طبق موافت نامه منعقده اين اداره كل با سرپرستي بانك مسكن استان، الزامات حفظ اين بناي تاريخي و پروسه نگهداري و مرمت آن مورد تاكيد قرار گرفت.
وي ادامه داد: بر همين اساس با تامين اعتبار و انجام هزينه از سوي بانك، در فاز اول عمليات، استحكام بخشي بنا طبق ضوابط مدنظر اجرا شده و در حال تكميل است.
معاون ميراث فرهنگي افزود: فاز دوم عمليات مرمت اين بناي تاريخي شامل؛ نصب درب و پنجره هاي چوبي، احداث شيرواني، محوطه سازي فضاي پيراموني و حصار كشي خواهد بود.
موزه اسناد بانکی کشور در ارومیه ایجاد می‌شود
فتحی با اشاره به امضای تفاهم نامه این اداره کل با بانک مسکن استان عنوان کرد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شده است با تأمین اعتبار مشترک این بنا مرمت شده طبقه اول آن به شعبه سنتی بانک مسکن و طبقه دوم آن نیز به موزه اسناد بانکی کشور تبدیل شود.
فتحی یاد آور شد: در موزه بانک مسکن ارومیه، تعدادی از اشیاء قدیمی مانند انواع اقسام اسناد بانکی، وسایل تحویلداری، ماشین حساب‌ها، پرفراژها و تلفن‌های قدیمی نگهداری خواهد شد.

بناي تاريخي خانه اربابي اروميه كه در بلوار شورا واقع شده است متعلق به دوره پهلوي بوده و به شماره 23470 در سال 1387 شمسي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید