11:17|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 05 تیر 1395 - 09:36
کد خبر: 4146

علت قرمز شدن سطح آب دریاچه ارومیه چه بود؟

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، با بیان اینکه سطح آب دریاچه ارومیه کاهش یافته است، گفت: با توجه به آخرین گزارش از میزان سطح آب دریاچه ارومیه، ارتفاع آب دریاچه ارومیه با مقداری کاهش به ۱۲۷۰/۵ متر از سطح آب‌های آزاد رسیده است.

علت قرمز شدن سطح آب دریاچه ارومیه چه بود؟

به گزارش باریش، خلیل ساعی در نهمین جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه سطح آب دریاچه ارومیه کاهش یافته است، اظهار داشت: با توجه به آخرین گزارش از میزان سطح آب دریاچه ارومیه، ارتفاع آب دریاچه ارومیه با مقداری کاهش به 1270/5 متر از سطح آب‌های آزاد رسیده است.

 

وی افزود: علت کاهش اندک ارتفاع سطح دریاچه ارومیه، گرمای بیش از اندازه و تبخیر آب دریاچه ارومیه بوده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تغییر رنگ آب دریاچه ارومیه، تصریح کرد: وجود تعداد زیادی از جلبک های دریایی و آرتمیا باعث شده است رنگ دریاچه ارومیه از حالت طبیعی خارج شود، لذا فعالیت بیش از حد آنها باعث قرمز شدن آب دریاچه ارومیه شده و تنها ترین علت تغییر رنگ است.

 

به گزارش تسنیم،ساعی با اشاره به اقدامات ستاد مدیریت بحران در سال 94 و سه ماهه اول 95، تاکید کرد: دریافت برنامه‌ریزی منظم از تمامی دستگاه مرتبط با ستاد احیای دریاچه ارومیه و شروع آموزش و فرهنگ سازی برای عموم مردم جهت اطلاع رسانی از وضعیت دریاچه ارومیه از جمله کارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه در سه ماهه اول است.

 

وی افزود: راه‌اندازی رادیو دریاچه و اعلام وضعیت آب دریاچه ارومیه، اعلام روندافزایش و کاهش مقدار آب دریاچه و مصاحبه با یکی از دستگاه های مرتبط، از برنامه های این رادیو بوده و روزانه هر دو ساعت به مدت 5 دقیقه پخش می‌شود.

 

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی از برگزاری نشست‌ها و نمایشگاه‌هایی در خصوص احیای دریاچه ارومیه خبرداد و خاطرنشان کرد: برگزاری نشست علمی با دانشجویان و دانشمندان جهان اسلام در خصوص افزایش سطح آب دریاچه ارومیه، شرکت در نمایشگاه تخصصی آب و آغاز طرح آموزش همگانی و توانمند سازی روستاییان جهت جلوگیری از ادامه کاهش سطح دریاچه ارومیه نیز از دیگر برنامه های انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه است.

 

ساعی با بیان اینکه شهرستان‌ها نقش مهمی در روند تحولات دریاچه ارومیه دارند، تصریح کرد: از مهمترین و بااهمیت ترین اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی(TOT) در 8 شهرستان بوده است.

 

وی افزود: حضور کلانتری به عنوان دبیر و مجری طرح ملی نجات دریاچه ارومیه در شهرستان هریس و برگزاری کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه جزء مهمترین جلسات در خصوص دریاچه ارومیه است.

 

وی درپایان با تاکید بر اهمیت دریاچه ارومیه، گفت: پیشرفت ستاد احیای دریاچه ارومیه منوط به همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط با دریاچه ارومیه بوده و علاوه بر دستگاه دولت، بخش‌های خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد نیز پتانسیل همکاری و تعامل با ستاد احیا دارند.

 

ساعی با اشاره به میزان سطح آب موجود در سال گذشته، خاطرنشان کرد: میزان سطح آب در 3 تیرماه سال گذشته،  با 51 cm افزایش روند قابل توجهی در پیش گرفته که امیدواریم این روند افزایش یابد.

آفتاب

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید