10:44|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1395 - 00:52
کد خبر: 3905

شانزدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یکشنبه شانزدهم خرداد 1395 هجری خورشیدی، بیست و نهم شعبان 1437 هجری قمری، پنجم ژوئن 2016 میلادی است. 27 سال پیش در چنین روزی، پیکر امام خمینی(ره) در یک همایش کم نظیر با حضور میلیونی مردم عزادار ایران به خاک سپرده شد.

شانزدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

باریش، مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران را در این روز شرح می دهد:

16 خرداد 1377 
آیت ‏اللَّه شیخ محمد باقر ملکی میانجی فقیه بزرگوار و مفسر قرآن درگذشت. از وی آثاری مانند تفسیر فاتحه الکتاب، بدایع الکلام فی تفسیر آیات الاحکام و تفسیر قرآن کریم در 6 جلد به یادگار مانده است.

16 خرداد 1374 
خبرگزاری ها به نقل از جان دویچ رییس جدید سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) اعلام کردند که او خواستار افزایش فعالیت های جاسوسی آمریکا در ایران شده است.

16 خرداد 1368 
میلیون ها تن از مردم عزادار ایران با حضور در مصلای تهران به امامت آیت الله گلپایگانی بر پیکر امام خمینی نماز خواندند و پیکر ایشان در یک همایش تاریخی و کم نظیر به خاک سپرده شد.

16 خرداد 1360 
شش ماه پس از انعقاد بیانیه الجزایر و آزاد سازی گروگان های آمریکایی،2 میلیارد دلار از دارایی های ایران، نزد بانک های آمریکایی در شرایطی آزاد شد که یک میلیارد دلار آن به حساب تضمینی جهت پرداخت احکام دیوان داوری دعاوی علیه ایران اختصاص یافت و بقیه نیز به ایران پرداخت شد.

16 خرداد 1358 
به دنبال بمباران روستاهای مرزی ایران به وسیله چهار جنگنده عراقی 10 تن کشته شدند. ایران در این ارتباط با فراخواندن سفیر عراق مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.

16 خرداد 1352 
محاکمه علنی هفت تن که به توطئه ربودن سفیر آمریکا و سرقت از بانک ایران و انگلیس متهم بودند در دادگاه نظامی آغاز شد.

16 خرداد 1342 
امام خمینی از باشگاه افسران به زندان قصر منتقل شد.

16 خرداد 1330 
سرکنسولگری های ایران در تل آویو و قدس با دستور محمد مصدق نخست وزیر وقت تعطیل شد.

16 خرداد 1307 
امان الله خان پادشاه افغانستان پس از سفری شش ماهه به چند کشور اروپایی، برای دیدار با رضاخان و بازدید از ایران از راه روسیه وارد بندر انزلی شد.

16 خرداد 1304 
قانون نظام وظیفه عمومی و احضار به خدمت زیرپرچم در پی تشکیل اداره کل احصائیه و سجل احوال، به پیشنهاد وزیر جنگ به تصویب مجلس شورای ملی رسید. بر پایه این قانون تمامی مردان 21 سال باید به خدمت سربازی اعزام شوند.

16 خرداد 1305 
کابینه مستوفی الممالک به عنوان دومین کابینه دوران پهلوی اول شکل گرفت. وی پس از محمدعلی فروغی ملقب به ذکاء الملک به این مقام انتخاب شد و کابینه ی او در 6 خرداد 1306 هجری خورشیدی به کار خود پایان داد.

16 خرداد 1303 
وزارت جنگ به اطلاع وزارت امور خارجه رساند که موافقت خود را با قرارداد 1906 ژنو درباره مجروحان جنگ اعلام می کند و لازم می داند این امر برای تصویب به مجلس شورای ملی پیشنهاد شود.

16 خرداد 1303 
وزارت امور خارجه در یادداشتی برای سفارت کبرای ایران در مسکو، ضمن تشریح فعالیت های سوء دوبسون کنسول شوروی در ارومیه از مشاورالممالک سفیر کبیر ایران در مسکو خواست مراتب اعتراض ایران را به اطلاع دولت شوروی برساند.

16 خرداد 1302
سرپرسی لورن در نامه ای به ذکاء الملک وزیر امور خارجه ایران مراتب تاسف دولت پادشاهی انگلیس را از وقوع زلزله در تربت به وی ابلاغ کرد.

16 خرداد 1300 
سفارت آمریکا در تهران در گزارشی تصریح کرد: با آنکه نرمن وزیر مختار انگلیس در تهران، مردی توانا و با فرهنگ است اما نتوانسته نزد ایرانیان محبوبیت پیدا کند. وی ایرانی ها را دوست ندارد و کارمندان خوبی ندارد. بیشتر آنها افسران پیشین ارتش هند با درجه نایب سرهنگی هستند و ایرانیان به تمسخر آنها را کلنل کمپانی هند می خوانند.

16 خرداد 1300
کاپیتان نوئل مامور اطلاعاتی انگلیس که در سال های قبل در ایران و قفقاز به سر می برد، درباره اوضاع ایران و حمله بلشویک ها و طرح انگلیس برای اشغال جنوب ایران نامه ای را برای سرپرسی کاکس ارسال کرده بود که این نامه به وسیله مامورهای شوروی کشف و در روزنامه پراودا در 22 می 1923 منتشر شد.

16 خرداد 1300 
سفارت انگلیس مانی پنی را به عنوان جانشین موقت کنسول انگلیس در همدان به وزارت امور خارجه معرفی و اعلام کرد وی دو روز پیش راهی محل ماموریت خود شده است.

16 خرداد 1299 
میرزا کوچک خان و نیروهای جنگل با انتشار بیانیه ای تشکیل حکومت جمهوری و الغای اصول سلطنت را در رشت اعلام کردند. این جمهوری به دنبال درگیری های شدید و مداوم با حکومت مرکزی و با شهادت میرزا پایان یافت.

16 خرداد 1294 
نیروهای روسیه از قزوین به طرف تهران حرکت کردند. نظامیان روس در طول مسیر شهر کرج را اشغال کردند و به طرف تهران به راه افتادند. با نزدیک شدن این نیروها به تهران، احمد شاه تصمیم گرفت پایتخت را به اصفهان انتقال دهد.

16 خرداد 1293 
جان لارنس کالدول وزیر مختار جدید آمریکا در ایران وارد تهران شد. وی پس از چارلز راسل به این مقام رسید. جان کالدول هفتمین نماینده سیاسی آمریکا در ایران بود.

16 خرداد 1289 
آیت ‏اللَّه سید ریحان اللَّه بروجردی عالم دینی در 60 سالگی درگذشت. وی علاوه بر علوم فقه و اصول و حدیث، در ادبیات و رجال و تراجم نیز احاطه کامل داشت و آثاری مانند ریحان القلوب در اخلاق، فواکِه الفقها در فقه و شموس الطالعه در شرح زیارت جامعه، از وی به یادگار مانده است.

 

 

 

ایرنا/

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید