18:40|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1395 - 14:22
کد خبر: 3089

دریاچه ارومیه از قید و بند شعار ها و کارهای پوپولیستی خارج شود

روح الله حضرتپور کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اعتقاد دارم که اقتصاد مقاومتی راهکار پویایی اقتصاد ماست و عقیده دارم که با توجه به ظرفیتهای داخلی در شهر و کشور خودمان می توانیم کشور را به جایی برسانیم که سرآمد جهان باشیم.

دریاچه ارومیه از قید و بند شعار ها و کارهای پوپولیستی خارج شود

روح الله حضرتپور متولد سال ۱۳۶۲ در اورمیه است. وی فرزند شهید و عضو سابق شورای اسلامی شهر اورمیه است. در سال ۱۳۸۴ به استخدام بانک صادرات درآمده است. حضرتپور دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق است. دفترمان با این کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مصاحبه ای داشتیم که با تمامی تخریب ها و شانتاژها برعلیه خود توانست در دور دوم انتخابات حاضر شود که مصاحبه ی وی در ذیل می آید.

چرا قصد نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را دارید؟ نیت، انگیزه و هدف شما چیست؟

باید این مسئله روشن شود که روح الله حضرت پور تنها به عنوان یک فرد و یک چهره سیاسی کاندیدای نمایندگی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نمی شود. بلکه روح الله حضرت پور نماینده یک جریان فکری موسوم به آبادگران و یا همان جریان عمل گرایی است.

جریانی که توانست بعد از جذب مهره های شاخص سیاسی شهر و استان مورد اقبال مردم در انتخابات سال ۹۲ قرار بگیرد، شهر اورمیه را در عرض چند سال به کلی متحول کند.

جریانی که بودجه شهرداری اورمیه را از ۹۰ میلیارد تومان به ۱۲۵۰ میلیارد تومان رساند.

ما در تاریخ مدیریتی استان، کمتر نمونه ای را سراغ داریم که مردم به عینه تغییر و پیشرفت را احساس کنند! در عرض سه سال نه تنها شهروندان اورمیه، بلکه مردم شهر ها و استان های دیگر که به این شهر سفر میکردند رشد و پیشرفت شهر اورمیه را فوق العاده اعلام کردند.

ما این رضایت را در چهره تک تک مردم شهر دیدیم. البته این همه کار نیست. معتقدیم جریان آبادگران میبایست تحولی تاریخی در شهر اورمیه انجام میداد.

به دور از بازی های سیاسی باید اورمیه را به نگین آذربایجان تبدیل میکردم! نه در حرف بلکه در عمل. اما این تنها در چهارچوب های مدیریت شهری قابل انجام نبود.

آبادگران و یا جریان عملگرایی میبایست نفوذ خود را به مراکز تصمیم گیر شهر اورمیه افزایش میداد تا پیشرفت شهر اورمیه بیشتر سرعت میگرفت.

بنابراین قرار بر این شد که بنده حقیر به نمایندگی از این جریان فکری برای پیشرفت شهر اورمیه که پیشتر هم آن را ثابت کرده ایم وارد فعایت های انتخاباتی شوم.

کاندیدای اصلح کیست و آیا خود را کاندیدای اصلح میدانید؟

در پاسخ به هر دو قسمت سئوال شما، باید به گفتمان امام و رهبری مراجعه کرد.

اینکه کاندیدای اصلح کیست، رهبری فرمودند: درد مردم را بداند، از فساد دور باشد، از اشرافی گری دور باشد و انقلابی باشد و موارد بسیار دیگری که باید مردم عزیز پیش از رای دادن حتما آن ها را مطالعه کنند.

اما اینکه آیا بنده کاندیدای اصلح هستم یا نه؟ این جمله مشهور امام راحل را تکرار میکنم که میزان رای ملت است.  این را باید مردم تشخیص بدهند. باید سوابق ما و جریان عملگرایی را مطالعه کنند. و بعد بگویند که آیا ما اصلح هستیم یا نه.

اما اگر نظر شخصی ام را بخواهید، خوب بالاخره بنده و دوستانی که بنده را تشویق و موظف به شرکت در انتخابات کردند، قطعا یکسری از خصوصیات کاندیدای اصلح را در حقیر دیده اند.

چرا مردم باید به شما رای دهند؟

بایدی در کار نیست. انتخابات یعنی آزادی و یعنی حق انتخاب. اما مردم میتوانند برای این انتخاب ابتدا کارهایی که جریان ما در شهر اورمیه انجام داده را مطالعه کنند. مطالعه این مسائل جزء مواردی است که رهبری هم مکررا آن را توصیه کرده اند.

بالاخره ما کارهای بزرگی در این شهر در طول ۳ سال انجام داده ایم. ما سیاست بازی را کنار گذاشته و به عملگرایی فکر میکنیم. ما ثابت کرده ایم، شعار نمیدهیم. ما خودمان را مسئول و قیم مردم نمیدانیم ما اسممان را نوکر مردم گذاشته ایم.

اگر نماینده شوید به کدام فراکسیون خواهید رفت؟

تحصیلات تخصصی بنده در حوزه حقوق است و اصولا می بایست در کمیسیون قضایی و حقوقی حضور داشته باشم. اما بنده مشاورین بسیار بسیار مجربی در تمامی حوزه ها دارم. قرار نیست یک انسان به تمام علوم واقف باشد. شخصا به دلیل حضورم در جریان آبادانی شهر اورمیه دوست دارم در کمیسیون عمران مجلس حضور داشته باشم. اما این تصمیم زودهنگام است و قطعی نیست.

برای حضور در کمیسیون های مجلس بهتر است تمام نمایندگان ، با هم همفکری کنند تا ما در تمامی کمیسیون ها نمایندگانی داشته باشیم، فلذا تصمیمم فعلا قطعی نیست.

 اصلاح طلب، اعتدالی یا اصولگرا؛ کدام؟

عرض کردم که جریان عملگرایی یک جریان فراجناحی است. و خیلی در قید و بند این اسامی نیست. اما با این وجود بنده فرزند شهید هستم و خودم را یک نیروی ارزشی و پایبند به ولایت فقیه میدانم. تا جایی که رهبری از دولت حمایت کند، ما نیز حمایت میکنیم. ما نه از رهبری جلو میفتیم  و نه عقب میمانیم. خط شاخص ما در مورد مسائل سیاسی چه داخلی و چه خارجی کلام و تشخیص رهبری است و بس.

ایراد کار نمایندگان فعلی کجاست که شما میخواهید نماینده شوید؟

برگزاری انتخابات به خاطر داشتن یا نداشتن ایراد نمایندگان فعلی نیست. انتخابات برگزار می شود تا نیروهای تازه نفس، با تفکرات متنوع به میدان بیایند. پس بنده به تمام نمایندگان ادوار مختلف احترام میگذارم و دلیل حضور خودم در رقابت های انتخاباتی را این چیز ها نمیدانم.

اما اگر منظورتان از این سئوال نقد مسئولین گذشته است، بله ما به عملکرد این عزیزان نقدهایی داریم. در کنار این کارهای خوبی هم انجام داده اند.آیا سرزمین های سبز کویر نشدند؟ آیا بیکاری جوانان حل شد؟ چه صنعت بزرگی به اورمیه آمد؟ کدام کارخانه در اورمیه احداث شد که مثلا ۱۲ هزار نفر در آن کار کنند؟(مانند تراکتور سازی تبریز) ما در حوزه بهداشت و درمان چه کردیم؟ هنوز در شاخص های سلامت در رده ۲۹ ام هستیم.؟ پس قطعاً ما به عملکرد این عزیزان نقد های جدی داریم.

اگر یک درصد فردی را شایسته تر از خود بدانید، انصراف میدهید؟

هیچ فردی تمام شاخصه های خوب را ندارد و و هیچ انسانی به جز پیامبر(ص) و ائمه معصوم نبودند. بنده به خاطر رسیدن به اهداف مشخصی وارد انتخابات شدم، با این حال اگر کسی همه اهداف مورد نظر من را مورد توجه قرار دارد و از بنده شایسته تر باشد بدون شک اینطور خواهد شد.

 اگر نماینده شوید مهم ترین برنامه خود را چه چیزی قرار خواهید داد؟

گروهی از متخصصان، نخبگان،  اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مسئولین سابق قریب به ۶ ماه است که پژوهش های دقیقی را در مورد مشکلات اصلی شهر اورمیه انجام داده اند.

اتاق مشاوره بنده، تمام مشکلات شهر اورمیه و روستاهای اطراف را گردآوری کرده اند. به هیچ عنوان نمیتوان گفت که به قسمتی از این مشکلات توجه خواهم داشت و به قسمتی نه!

اما با این حال قطعا موضوع بیکاری جوانان، وضعیت معیشت مردم، استفاده از ظرفیت های مرزی، رسیدگی به وضعیت بهداشت و آموزش، سرمایه گذاری در استان، توجه ویژه به کشاوری و محیط زیست از اولویت های بنده خواهد بود.

مشاورین متخصص بنده ضمن گردآوری مشکلات راه ها و برنامه های حل ان ها را نیز تدوین کرده اند که اگر خودم نیز در انتخابات پیروز نشوم این منبع پژوه ی عظیم را در اختیار بقیه دوستا قرار خواهد داد. هدف رفع مشکلات مردم است.

بسیاری بحث جوان بودن شما را مطرح و مدعی هستند بی تجربه هستید و نباید شما فعلا در این شرایط به بحث انتخابات ورود می کردید؟

سؤالی دارم و آن اینکه مگر انقلاب اسلامی ما را جوانان به پیروزی نرساندند، مگر جوانان نبودند که در مقابل قدرتهای استکباری ایستاده و مقاومت کردند، مگر جوانان نبودند که در مقابل گلوله دشمنان و بدخواهان نظام سینه سپر کرده و در مقابل چشمان پدران و مادرانشان پرپر شده و به دیدار ملکوت شتافتند؟

آیا امام خمینی(ره) اینچنین دیدگاهی نسبت به جوانان داشت که در اوایل انقلاب به آنان اطمینان کرد و بسیاری از امورات حتی مهمترین امورات نظامی و امنیتی را به آنها سپرد؟ دلیلش چیست؟ آیا جوانان این دیار توانمند نبودند که اینگونه شد.
از طرفی جامعه ما جمعیتی جوان دارد و  بنده به عنوان جزئی از این جامعه وارد انتخابات شده ام، از سویی از کسانی که انتقاد می کنند انتظار دارم که گریزی به اولین پست ها و مسئولیتهایشان در اوایل انقلاب زده و سن خود را بیان کنند تا همه بدانند منتقدین میانسال و پا به سن گذاشته و رئیس و مسئول امروزی همان جوان دیروزی است که خودش با این شرایط به دنیای سیاست آمده و الان منتقد گذشته خودش است.

از سویی دیگر بنده فوق لیسانس بوده و ۳۳ سال سن دارم و کارمند بانک صادرات هستم و تجربه شورای شهر را نیز در کارنامه خود دارم، بسیاری کمتر از ۳۰ سالگی به دنیای سیاست ورود کرده اند و هیچ چیزی نشده است اما چه شده حالا همه منتقد بنده شده اند؟!

 نظرتان راجع به کلمات ذیل چیست؟

دریاچه اورمیه:  در کما
دریاچه باید از قید و بند شعار ها و کارهای پوپولیستی خارج شود. برخی میخواهند موضوع را امنیتی کنند. همین نمایندگان آنقدر تحریک کردند که موضوع امنیتی شد. یکی از یزرگترین مشکلات دریاچه اورمیه برخی از همین نمایندگان بودند که سالها موضوع را امنیتی کردند.

خوشبختانه هم اکنون این جریان از فضای امنیتی خارج شده است. دریاچه اورمیه در عرض چهار سال خشک نشده که در عرض چهار سال دوباره احیاء شود. پروژه احیاء قطعا زمان بر خواهد بود. اما امیدواریم با سیاستکاری ها این قضیه به آرزو تبدیل نشود.

موضع ما در قبال دریاچه اورمیه این جمله است که “در یاچه به هر قیمتی باید احیاء شود”

شهرک های صنعتی: تعطیل

امروز دیگر چیزی به این عنوان که میفرمایید وجود ندارد. شهرک های صنعتی تعطیل شده اند. هزاران جوان اورمیه ای بیکار شده اند، قریب به اتفاق واحد های صنعتی یا تعطیل هستند و یا نیمه تعطیل. شک نکنید که در صورت همکاری نمایندگان دوره بعد این مشکل قابل حل است. و انشالله علاوه بر این واحد ها واحد های بسیار بسیار بزرگ صنعتی همراه با سرمایه گذاران بزرگ خارجی به اورمیه خواهند آمد.

معیشت و اقتصاد مردم اورمیه: به سختی

هدف نهایی از همه برنامه های عمرانی و اقتصادی همین است. امروز سفره های مردم کوچک شده است. امروز میانگین درآمد مردم در استان ما ۵میلیون است در حالی که میانگین درامد در کشور ۸ میلیون است.

ما رتبه ۲۸ ام سرانه درآمد در کشور هستیم.  انشالله با فعال سازی صعنت و کمک به کشاورزان عزیز در استفاده از راه های نوین کشاورزی و فروش راحت و عزت مندانه محصولات، جیب مردم ما پر پول خواهد شد.

یارانه نقدی: نیاز به هدفمندسازی

معتقدم که کفاف زندگی مردم را نمیدهد، و میزان آن بسیار ناچیز است و قطعا باید افزایش پیدا کند. این افزایش با هدف مند کردن پرداخت یارانه ها قابل انجام است.

هم اکنون اقشاری از جامعه یارانه دریافت میکنند که هیچ نیازی به این مبلغ اندک ندارند.

قطار اورمیه:  حسرت

در حالی ما الان از قطار اورمیه حرف میزنیم که هم اکنون جهان دارد به سمت قطارهای پر سرعت حرکت میکند! از دهه ۷۰ این قطار مراغه-اورمیه و هنوز به اتمام نرسیده است.

معتقدم حمل و  نقل و قطار از زیرساخت های مهم توسعه یک منطقه است. ما در موقعیت فوق العاده جغرافیایی قرار داریم. اما هنوز قطار به این منطقه نرسیده است. قطار باید اورمیه را به اروپا و شرق آسیا وصل کند. در این صورت صادرات و واردات و گردشگری ما رونق خواهد گرفت.

اشتغال جوانان: نیازمند بسترسازی

توسعه بدون شک اشتغال جوانان عزیز ما را در پی خواهد داشت. درصد بکاری استان بسیار بیشتر از میانگین کشوری و قریب به ۱۴ درصد است، این فاجعه است. کشاورزی و صعنت هر دو تعطیل شده است و ما با توسعه این دو اصل بدون شک بیکاری را انشالله ریشه کن خواهیم کرد.

بیکاری، فساد، جرم و اعتیاد را در پی خواهد داشت. مافورا باید برای جوانانمان کار ایجاد کنیم.

اورمیه و استان از نظر شاخص های توسعه یافتگی در چه سطحی قرار دارد و راه حل توسعه چیست؟

ما در قریب به اتفاق شاخص های توسعه در قعر جدول هستیم. و این کارنامه کاری نمایندگان ادوار گذشته است. من تعجب میکنم گاها برخی از این نمایندگان ادوار قبل در انتخابات از رزومه حرف میزنند، در حالی که عملکرد آن ها مشخص و مبرهن است.

مثلا :  باسوادی:۲۹ ام / سلامت ۲۶ ام / درامد ۲۸ ام هستیم. این فاجعه است. ما برای هر کدام از این شاخص ها برنامه های مشروحی در اتاق فکرمان تدوین کرده ایم. امروز باید با برنامه و ارتباط صحیح با نهاد ها و ورزات خانه ها این شاخصه ها را بهبود داد. ما ۱۲ هزار نفر شهید داده ایم، این حق مردم ما از انقلاب نیست.

اعتقاد  دارم که اقتصاد مقاومتی راهکار پویایی اقتصاد ماست و عقیده دارم که با توجه به ظرفیتهای داخلی در شهر و کشور خودمان می توانیم کشور را به جایی برسانیم که سرآمد جهان باشیم. متأسفانه در بحث سیاستهای اقتصاد مقاومتی که از طرف مقام معظم رهبری ارائه شده، کم کاری شده و مشهود است و انتظار بیش از اینها بود.

شخصیت سیاسی مورد علاقه شما چه کسی است که می خواهید از آن الگو بگیرید یا وی را به عنوان یک الگو قبول دارید؟

از شخصیتهای ملی و جهان اسلام می توان به سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد که افتخار دنیای اسلام است. از شخصیتهای بومی منطقه خودمان نیز حاج آقا حسنی را الگو قرار داده ام و  سردار بهروش را فردی پاک و وارسته می دانم.

اما الگوی ما باید امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب باشد که کاملترین انسانهای معاصر ما از همه لحاظ هستند.

چند رأی می  آورید؟

اصلاً فکر نکرده ام و فکر نیز نخواهم کرد و منتظر آراء برآمده از صندوق های رأی و مردم شریف اورمیه خواهم بود. خداوند هرچه را که مصلحت است مقدر بفرماید انشاء الله.

منبع : اروم نیوز

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید