01:50|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 09 فروردین 1395 - 16:39
کد خبر: 2970

لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای فرهنگ کتاب خوانی

در هیاهوی تغییر فصل و آغاز سال نو بودیم که با پیامک طرح عیدانه کتاب مواجه شدیم. چقدر این عیدی به نظرم با ارزش آمد?

لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای فرهنگ کتاب خوانی

در هیاهوی تغییر فصل و آغاز سال نو بودیم که با پیامک طرح عیدانه کتاب مواجه شدیم. چقدر این عیدی به نظرم با ارزش آمد . 20 هزار تومان تخفیف .شوق و ولع ما را برآن داشت دنبال کتابفروشی های شهر خودمان گشتیم. در شهر خودمان دو کتابفروشی برای این کار معرفی شده بود. طرحی که ظاهراً از 15 اسفند سال گذشته شروع شده بود و تا 15 فروردین ادامه داشت. هفته اول سال بود که چند باری سراغ کتابفروشی های مذکور را گرفتیم .

چند باری حضوراً به آنها سر زدیم ولی دریغ از کور سوی امیدی از باز بودنشان.نهایتاً در هفته دوم شانس به ما رو کرد و با خوشحالی وارد کتابفروشی شدیم. پله های کتابفروشی را با شوق پایین رفتیم.سریعاً رشته تخصصی خود را پیدا کردیم و مشغول یافتن کتاب های مورد علاقه خود بودیم. در همین اثنا بود که ناخواسته پاگوش صحبت یک خریدار با فروشنده کتابفروشی شدم، "بیست هزار تومان تخفیف نه، بیست درصد تخفیف تا سقف 100 هزار تومان خرید در کتب عمومی!!!"، همین لحظه بود که دستانم شل شد و کتاب را در قفسه گذاشتم و مکان را ترک کردم. به امید اینکه کتابی علمی پیدا کنم، روانه کتابفروشی دوم شدیم.

شاید بهتر بود بگویم لوازم تحریر فروشی!!!! اما دست از پا درازتر از آنجا هم برگشتیم. ذهنم درگیر این موضوع شد مگر نه اینکه بیش از 4.5 میلیون نفر از قشر جامعه را دانشجویان تشکیل می دهند مگر نه اینکه بیش از هر کتابی، کتاب های درسی و علمی جهت برآورد نیازهای این قشر نیاز است؟ حالا سوای سختی های دیگر، افزایش روز افزون قیمت کتاب غوغا میکند. .

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل وضعیت نامطلوب سرانه کتابخوانی به فکر راه حلی افتاده است تا مردم را تشویق به کتابخوانی و حمایت از کتابفروشان کند، این تصمیم تا چه حد کارساز بوده است؟ ای کاش در کنار ایجاد دیوار مهربانی،سنگ بنای کتاب مهربانی را می زدیم که ریشه فرهنگ ما راه در اعماق دانش ما دارد.

لاله مهریار

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید