08:25|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 10 دی 1398 - 09:38
کد خبر: 13618
باریش گزارش می‌دهد:

قصه تلخ از هم پاشیدن مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه

خبرهای حاکی از به مزایده گذاشته شدن مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه برای واگذاری به بخش خصوصی در فضای مجازی بسیار سروصدا کرده است.
قصه تلخ از هم پاشیدن مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، فروش دارایی های دولت به بخش خصوصی که اغلب از طریق انتقال مالکیت سهام شرکت‌های دولتی به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی در بازار سهام صورت می‌گیرد خصوصی سازی می‌گویند.

برخی از کاندیداهای انتخاباتی هم در حال حاضر می‌خواهند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و خود را طرفدار هنر بنامند.

خصوصی سازی برخلاف مزایا، معایب بسیاری نیز دارد که به مخاطره افتادن نفع جمعی یکی از آن‌ها است.
بسیاری معتقدند که در آن دسته از صنایع که نفع جمعی در آن‌ها وجود دارد، انگیزه سود نبایستی هدف اصلی بنگاه ها و صنعت باشد، زیرا به واسطه خصوصی سازی، اولویت اصلی این صنایع به کسب سود اختصاص می‌یابد، و افراد به این دلیل ابراز نگرانی می‌کنند.

اسناد مالی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از بنگاه های خصوصی شده به ویژه در کشورهای توسعه یافته نسبتاً سودآور بوده‌اند این به این معنی است که دولت‌ها با خصوصی سازی این صنایع سودهای قابل توزیع آن‌ها را نیز به نفع سهامداران ثروتمند از دست می‌دهند.

خصوصی سازی در برخی صنایع باعث ایجاد انحصارهای خصوصی شده است، بنابراین خصوصی سازی برخی صنعت‌ها تنها یک انحصار خصوصی را ایجاد می‌کند که ممکن است مشوق تعیین قیمت های بالاتر برای استثمار مصرف کنندگان باشد.

 جلوگیری از سوء استفاده از قدرت انحصاری، نیاز به تنظیم و نظارت مستمر توسط دولت خواهد داشت که می‌تواند بسیار پیچیده و  یا یا ناکارآمد باشد.

ازهمین رو بسیاری چنین طرح می‌کنند که یک انحصار دولتی به مراتب بهتر از یک انحصار خصوصی است که ممکن است زمینه استثمار مصرف کنندگان را فراهم نماید.

خصوصی سازی در برخی صنایع ممکن است به تکه تکه شدن آن‌ها بیانجامد که کمترین آثار منفی آن کاهش بازده نسبت به مقیاس و افزایش پچیدگی مدیریت صنعت است.

در پی تمام این گفته‌ها خبرنگار باریش نیوز موضوع را از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کرد اما پس از تماس‌های مکرر این مقام مسئول به تلفن خود و سوالات خبرنگار پاسخ نداد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید