21:12|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مهر 1398 - 12:07
کد خبر: 13145
جاذبه‌های بکر آذربایجان غربی:

چملی گولی، طبیعت ناشناخته تکاب نیاز به حمایت دارد

یکی از بی نظیرترین پدیده‌های ایران و حتی جهان چمن متحرک یا چملی گولی که در دل طبیعت تکاب جا خوش کرده است اما به دلایل متفاوت گرشگران کم‌تری به آن‌جا سفر می‌کنند در حالی می‌تواند برای خود قطب کوچک گردشگری و درامدزایی شود.
چملی گولی، طبیعت ناشناخته تکاب نیاز به حمایت دارد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، چملی گولی در زبان محلی این منطقه یعنی جزیره ای از چمن بر روی برکه، چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی‌هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آن‌ها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است.

 نبود جاده دسترسی مناسب، امکانات رفاهی و بهداشتی متناسب با حضور گردشگران داخلی و خارجی و عدم تبلیغات و معرفی این اثر از دلایل ناشناخته ماندن چمن متحرک تکاب و شاید اصلی ترین دلیل بکر ماندن آن است.

این جزیره متحرک با مساحت بیش از 100 مترمربع بر روی برکه‌ای کوچک است که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می‌کند این جاذبه در میان دره‌ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سرسبز درختان بلند و گل‌های زیبا اطراف آن جلوه‌ای خاص، طبیعی و زیبا به آن بخشیده و همین امر موجب منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است که حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز این چمن معلق و شناور سبزی خود را از دست نمی‌دهد.
قطعه چمن متحرک به صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبهء فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کند و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردشگری آذربایجان‌غربی است.

اطلاعات دقیقی از علت حرکت و شناور بودن این چمن در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده‌ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می‌دانند که صحت و سوق آن معلوم نیست.

 به علت لجن زار بودن و نیزار انبوه اطراف دریاچه نزدیک شدن به محدوده آن مشکل و تنها از طرف شرق دریاچه یک راه باریک منتهی به محدوده و ساحل دریاچه می‌توان به آن نزدیک شد.

اگر چمن در صورت حرکت به سواحل نزدیک شد انسان می‌تواند بر روی این چمن بایستد اما اگر بر اثر وزش باد حرکت کرد باید یا منتظر ماند دوباره چمن به سواحل نزدیک، یا مجبور به شنا کردن می شود.
به دلیل عمق بالای این برکه ماهی و مرغابی‌های وحشی در اطراف، جلوه و زیبایی خاصی را پدید می‌آورد.
عمق این برکه براساس سنجش اولیه 8 تا 15 متر تخمین زده شده، همچنین به دلیل حرکت این قطعه، عرض رودخانه در آن نقطه زیاد شده و حدود 5 متر از قطر قطعه متحرک بیشتر شده است.

حرکت چمن متحرک تنها در فاصله کوتاه 6-5 متری، و عملا محسوس نیست؛ ولی در صورت وجود باد و توقف کافی می‌توان به حرکت آن پی برد.

به علت بزرگ و سنگین بودن چمن، امکان اینکه انسان بدون مشکل بر روی آن حرکت کند وجود دارد. تنها ممکن است در برخی نقاط به دلیل نازک شدن چمن، در اثر فشار پایین رفته و پاها درون آب فرو رود.
بر اساس بررسی‌های به دست آمده این منطقه متعلق به دور سوم زمین شناسی و چمن نیز از ریشه های به هم تنیده نی‌ها درست شده است در این راستا با وزش باد به راحتی حرکت می‌کند.

چمن متحرک در روستای ویر در فاصله حدود 20 کیلومتری شرق شهر تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. چمن در سمت غرب روستا و در فاصله حدود 1 کیلومتری آن واقع شده که باید پیاده طی شود.

 در این فاصله می‌توان از مناظر طبیعی اطراف این دریاچه که بسیار بدیع و منحصر به فرد است استفاده کرد. برای رفتن به این چمن دو راه وجود دارد، راه اول از جاده تکاب به بدرلو، و راه دوم از سمت تخت سلیمان، جاده همپا به بدرلو است که چمن در روستای ویر تکاب قر ار دارد.

این تنها جاذبه ناشناخته آذربایجان‌غربی نیست و موارد دیگری هم وجود دارد که به همت مسئولین دور از دیده مانده است در حالی که می‌توان با این مکان‌ها اقتصاد فعالی به راه انداخت و گردشران خارجی را برای سفر به ایران و از همه مهم‌تر آذربایجان‌غربی ترغیب کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید