12:31|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 21 مهر 1398 - 06:58
کد خبر: 13102
یادداشت:

صنایع دستی آذربایجان غربی قربانی غفلت مسئولین

برندسازی و صادرات صنایع دستی آذربایجان‌غربی می‌تواند گامی مهم و مثبت در کمک به اقتصاد کشور باشد که بازهم مثل تمامی چیزهای دیگر با غفلت مسئولین به باد می‌رود.
صنایع دستی آذربایجان غربی قربانی غفلت مسئولین

سرویس اجتماعی باریش نیوز، صنایع دستی به عنوان نمادی از فرهنگ، تمدن و هنر ایران به عنوان نفیس ترین و ارزشمندترین تولیدات داخلی حركت به سمت برندسازی و معرفی هرچه بیشتر و بهتر نیاز دارد تا شاهد رونق اقتصادی در این بخش باشیم.

صنایع دستی تولیدی آذربایجان‌غربی باید برند سازی شود تا بتوان آن را گسترده از زمان حاضر در بازارهای جهانی ارائه كرد.

برندسازی در عرصه داخلی و جهانی و در اذهان مصرف كنندگان موجب تمایز تولیدات می‌شود و در واقع یک برند و نام تجاری ذهنیت مثبتی در مشتری به وجود آورده و او را تشویق به خرید آن كالا می‌كند.

این استان باید در حوزه صنایع دستی دارای یک نشان مشخص و نمونه در صنایع دستی باشد زیرا تا زمانی كه بخش تولید صنایع دستی وارد برندسازی نشود، حرفی برای گفتن در بازارهای داخلی و خارجی ندارد.
حقیقت برندسازی عبارتی در عرصه تجارت و بازرگانی برای هویت بخشی و معرفی یک كالا به مخاطبان و مصرف كنندگان است، عبارتی كه تضمین كننده اعتماد مصرف كننده و نمادی از كیفیت، انحصار و خاص بودن یك محصول است كه آن را به نامی ماندگار در اذهان بدل می‌كند.
برندسازی محصولات صنایع دستی در افزایش تولیدات، رونق بازار، افزایش اشتغال، كاهش نرخ بیكاری، فروش بیشتر و ارتقای درآمد صنعتگران صنایع دستی تاثیر مستقیم دارد.

صنایع دستی هنری زیبا و محصول دست‌های هنرمندانی زحمتكش و كم توقع و وفادار به هنر اجداد و پدرانشان است؛ صنایع دستی ایران علاوه بر سابقه تاریخی هفت هزار ساله از تنوع، جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است كه می تواند به عنوان یكی از تولیدات مهم هنرمندان ایران زمین در توسعه توریسم و مبادلات فرهنگی نقش به سزایی ایفا كند.
كارشناسان بر این اصل تاكید دارند كه صنایع دستی هر كشور بازگوكننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آن كشور و نمادی از هویت ملی هر قوم است و می تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن ملل مختلف باشد.
در بازار صنایع دستی داخل كشور كه موج صنایع دستی قاچاق و ارزان قیمت آن را پر كرده و صنایع دستی داخلی را نابود می‌كند نبود یا كمرنگ بودن برندسازی صنایع دستی ایرانی سبب شده ملاک مشخصی برای اصالت تولیدات در این حوزه وجود نداشته باشد و ارزان بودن ملاک خرید مردم و البته استقبال فروشندگان بدون توجه به اصل كیفیت شده است.

اما از همه این‌ها نیز بگذریم آذربایجان‌غربی نیاز مبرم به برند سازی صنایع دستی خود دارد زیرا در حال حاضر نه تنها هیچ جایی در صنایع کشور ندارد و نمی‌تواند در صنایع جهانی نیز سخنی برای گفتن داشته باشد.

حمایت از تولیدکنندگان و محصولات محلی استان ابتدا باید فرهنگ‌سازی و ترویج آن از دستگاه‌ها و مردم استان آغاز شود اما متاسفانه نه‌تنها مسئولین هیچ توجهی به این موضوع، بلکه مردم را نیز برای کوچکترین اقدامی تشویق نمی‌کنند.

مسئولین باید در نظر داشته باشند هیچ چیز دیگر نمی‌تواند جایگزین تاثیری شود که برند سازی و صادرات صنایع دستی در استان و کشور می‌گذارد ولی آن‌ها باز هم در خوابی از غفلت به سر می‌برند و هیچ تلاشی برای بیداری نمی‌کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید