13:32|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 21 مهر 1398 - 05:57
کد خبر: 13100

دریاچه ارومیه و فرصت‌هایی که دیده نمی‌شود

یکی از مزیت‌های مهمی که در دل دریاچه ارومیه نهفته، خاصیت درمانی آن است که از سال‌های گذشته برای درمان بیماری‌های پوستی، مفصلی، و سایر امراض دیگر توصیه شده است. 
دریاچه ارومیه و فرصت‌هایی که دیده نمی‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های مهم طبیعی و گردشگری در منطقه آذربایجان است که به دلیل طبیعت زیبایی که دارد میزبان مسافران و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و همچنین خارج از کشور است.
یکی از مزیت‌های مهمی که در دل دریاچه ارومیه نهفته، خاصیت درمانی آن است که از سال‌های گذشته برای درمان بیماری‌های پوستی، مفصلی، و سایر امراض دیگر توصیه شده است. 
خاصیت‌های لجن درمانی دریاچه ارومیه 
لجن درياچه اروميه با داشتن املاح فراوان معدنی به ويژه كلرور و سولفات (گوگرد) و تركيبات آهن و يد و مقدار مناسبی نمك و قدرت جذب حرارت زياد و مواد آلی متعدد و ميزان راديواكتيويته متناسب يكی از مرغوب‌ترين لجن‌های طبی به شمار می‌آيد كه منافع طبی و اثرات شفا بخش فراوانی دارد.
بر همين اساس از زمان‌های قديم درياچه اروميه مورد توجه بيماران امراض مختلف و اطبا بوده و پزشكان استفاده از آب درياچه مخصوصا از گل آن را به بعضی از بيماران توصيه می‌نمايند.
انتقال لجن درياچه از طرف برخی كشورهای خارجی جهت تهيه و ساخت كرم‌های آرايشی و نوعی پماد برای استفاده در درمان امراض جلدی در سال‌های گذشته رايج بوده است. هم اينك ساليانه هزاران تن از اغلب شهرهای كشور برای بهبودی امراض مختلف به آن رو می‌آورند و از آب لجن و درياچه استفاده می‌كنند.
آب كلروره درياچه اروميه در درمان بيماری‌های چون لنفاتيسم، شكستگی‌هایی كه دير جوش می‌خورند، بيماری‌های روماتيسمی مفاصل، بيماری‌های اعصاب و بيماری‌های مختلف زنان شامل متريت‌ها، سالپنژيت‌های مزمن و رحمی بسيار موثر است.
بيماری‌های سيستم حركتی موثره روماتيسم، پلی آرتريت مزمن، فرم‌های آرتريت مزمن مانند نقرس، درد عضلانی ناشی از فيبروزيت، انواع نورآلژی‌ها به ويژه سياتالژی، از بين رفتن آثار كوفتگی، خون مردگی، صدمه و گسيختگی مفصلی، سفتی مفاصل، بيماری‌های عروق محيطی، اگزما، پسوريازيس، بيماری‌های زنان به ويژه التهاب مزمن يا بی كفايتی‌ تخمدان‌ها، آمنوره، اختلالات قاعدگی، نازايی، رشد نكردن دستگاه تناسلی و غيره از جمله بيماري‌های هستند كه تاثیر درمانی لجن درياچه بر روی آنها كاملا مشخص است، كه همه اين كاربردهای درمانی به علت اثرات فيزيكی، خواص شيميايی، فيزيكو شيميايی و خواص بيولوژیکی لجن درياچه است.
دریاچه ارومیه فرصت استثنایی برای اشتغال‌زایی
نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بستر گسترده نمک دریاچه ارومیه را فرصتی استثنایی برای اشتغال‌زایی و ارزآوری اقتصادی می‌داند که این امر می‌تواند بخشی از زخم‌های مردم این منطقه را التیام بخشد.
وی می‌افزاید: با خشکی دریاچه ارومیه برای برخی افراد منبع سودآوری پیدا شده و منابع این استان را خارج می‌کنند.
در حالی که که از سوی آذربایجان‌غربی هیچ مجوزی با عنوان برداشت قانونی نمک به هیچ شرکت و فردی صادر نشده است اما همچنان برداشت بی‌رویه نمک و قاچاق آن ادامه دارد.
فواید نمک دریاچه ارومیه
نمک دریاچه ارومیه از فواید بسیار زیادی برخوردار است که از جمله آن می‌توان به حفاظت بهتر از پوست، داشتن دندان‌های سالم‌تر، تسکین آرتروز روماتیسمی، گرفتگی عضلات، پسوریازیس و ورم مفاصل، همچنین به برطرف شدن آکنه و سینوزیت اشاره کرد.
علاوه بر این، برای لایه برداری پوست، شستن بینی و چشم و تعادل الکترولیتی بدن نیز مفید است.
این نوع نمک دارای خواص درمانی است که نقش مهمی را در تعادل نسبت اسیدی- قلیایی بدن، ضربان منظم قلب، خواب راحت و برطرف کردن خستگی کلی بدن ایفا می‌کند. نمک دریا از تبخیر آب‌های شور بدست می‌آید و در مقایسه با نمک تصفیه شده، رنگ تیره تری دارد زیرا مواد معدنی ضروری را از خاک رس موجود در آب، جذب کرده است.
محصول نمک تصفیه شده، فرآیند سنگینی را پشت سر می‌گذارد که شامل استخراج، تزریق ید، سفید کردن و رقیق کردن با آنتی کیک‌ها می شود؛ آنتی کیک‌ها ترکیباتی هستند که به عنوان افزودنی به مواد اضافه می‌شوند و مانع از به هم چسبیدگی، غیر یکنواختی محصول و اصطلاحاً کیکی شکل شدن می شوند.
در طول فرآوری نمک، مواد شیمیایی بیشتری به آن اضافه می‌شوند که اغلب، به جز سدیم و کلر، بقیه مواد معدنی مفید و عناصر کمیاب آن را از بین می برند.
نمک دریاچه ارومیه بر خلاف نمک تصفیه شده، فرآیند ساده ای را پشت سر می گذارد و به همین دلیل، رطوبت و مواد معدنی باارزش خود را حفظ می‌کند. آب و هوا و مکان جغرافیایی استخراج نمک دریای نیز نقش مهمی را در کیفیت و ترکیب مواد معدنی آن ایفا می کند.
روش استخراج نمک دریا نیز در حفظ حالت طبیعی و کیفیت درمانی آن مؤثر است. خواص درمانی نمک دریا به حفظ عملکرد صحیح سلول‌های بدن کمک می‌کند.
استفاده از ظرفیت‌های مختلف و متنوع آب درمانی و صنعت گردشگری دریاچه ارومیه در جهت جذب توریست و توجه به فراهم کردن امکانات تفریحی و رفاهی بیش از پیش باید مورد توجه مسئولان و متولیان قرار گیرد.
از طرفی دیگر استفاده از خواص درمانی آب، نمک و لجن دریاچه ارومیه و فراهم کردن مرکز معتبر برای ارائه خدمات ویژه در این مکان توسعه اقتصادی و بهره‌مندی از اکوتوریسم دریاچه ارومیه را می‌تواند به همراه داشته باشد که باید به طور ویژه به این امر پرداخته شود.                                                                                     

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید