22:02|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 16 مهر 1398 - 05:44
کد خبر: 13075
یادداشت:

اهمیت مشاوره در کاهش تنش‌های خانوادگی منجر به طلاق

نقش مشاوره در کاهش طلاق چه پیش از ازدواج و چه پس از آن بر هیچ کس پوشیده نیست پس بهتر است برای دوام زندگی خود و جلوگیری از طلاق به مشاور متخصص مراجعه کنید.
اهمیت مشاوره در کاهش تنش‌های خانوادگی منجر به طلاق

سرویس اجتماعی باریش نیوز، مشورت و درخواست کمک موضوعی است که در بین انسان‌ها بسیار رواج دارد از مشورت رنگ لباس گرفته تا انتخاب همسر. اما اگر کمی تخصصی تر به این موضوع نگاه کنیم مشورت بین مراجع (کمک‌گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می‌گیرد.

مشاوره در موضوعات و زمینه‌های مختلف علمی و برای اهداف گوناگون انجام می‌شود.

هر یک از انسان‌ها برای انجام یک معامله یا خرید کوچک‌ترین کالا سعی می‌کنند با مشورت بهترین‌ها را انتخاب کنند حال فرق ندارد يک لباس بخرند يا كفش و یا خريد يک خانه و ماشين و حتی برای ادامه تحصيل در يک رشته و دانشگاه خاص نيز مدت‌ها از اين و آن تحقيق و نظرسنجی می‌کنند تا بالاخره گزينه‌ای را كه بيشترين سود را از هر جهت به آن‌ها می‌رساند انتخاب کنند.

مشاوره در بین مردم بیشتر از جنبه روان‌شناختی آن (مشاوره روان‌شناسی) معروف است که هدف از آن بهبود وضعیت روحی و روانی و کیفیت‌بخشی به زندگی مراجع از جهت روانی‌است.

مشاور، در مشاوره‌های خانواده، شغلی، تحصیلی و توان‌بخشی نیز از مهارت‌های روان‌شناختی کمک می‌گیرد.

يكی از مهمترين وقايع زندگی ازدواج است كه در پيشرفت، كمال و سعادتمندی انسان نقش اساسی دارد و هر انسانی با انتخاب شریک زندگی خود تصمیم بزرگی می‌گیرد و ادامه زندگی خود را با فردی که دارای ویژگی‌ها، اخلاقيات، اعتقادات و جهانبينی متفاوت است سپری می‌كند.

انتخاب شریک زندگی انتخابی آسان در عین حال، سخت و دشوار است زیرا با اين انتخاب، كيفيت و حتی كميت سال‌های باقی مانده عمر خود يا فرزندمان را رقم می‌زنيم اما فقط یک اشتباه می‌تواند زندگی ما و حتی اطرافیانمان را به جهنم تبدیل کند پس آيا مشاوره گرفتن در رابطه با ازدواج از افراد متخصص كمتر از خريد يک لباس است؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدوج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود.

طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد. طلاق اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن طلاق گرفته با آن‌ها سر و کار دارد. طلاق روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد.

طلاق امروزه یکی از معضلاتی است که حجم بسیار زیادی از پرونده های مطرح شده در محاکم قضایی را به خود اختصاص داده است. این در حالی­است که بسیاری از مشکلات ایجاد شده بین زوجین با انجام مشاوره با متخصصین فن قابل حل می باشد. پیچیدگی های زندگی نوین موجب شده سطح سلامت روان در جامعه امروز کاهش یافته و نیاز به مشاوره برای ارتقای سلامت روان امروز امری اجتناب ناپذیر است.

اجباری‌شدن مراجعه به مراکز مشاوره در طلاق توافقی پیش از ارایه حکم در دادگاه‌های خانواده، ازجمله مواردی است که در قانون حمایت خانواده مورد تصریح قرار گرفته و چند صباحی است که در بیشتر دادگاه‌های خانواده در سطح کشور اجرا می‌شود. پس از تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت مداخله در طلاق‌های توافقی به منظور کاهش این نوع از طلاق‌ها درکشور، قوه قضاییه به منظور کاهش طلاق جدیت در مراکز مشاوره را شرط لازم دانسته و با اهتمام بیشتری مورد توجه قرار داده است. 

نقش انکار ناپذیر مشاوره‌­ها در کاهش طلاق چه پیش از ازدواج و چه پس از آن بر هیچ کس پوشیده نیست. واقعیت این است که بسیاری از جوانان بدون اینکه مهارت لازم برای تشکیل خانواده را داشته باشند، ازدواج می‌کنند و در زندگی مشترک اولین بحران‌ها آنها را از پا در می­آورد و کارشان را به طلاق می‌کشاند. در این بین عنوان می‌شود اگر افراد قبل و بعد از ازدواج به مشاور مراجعه کنند، تا حد زیادی مسائل آنها قابل حل است.

در حالی که اکنون بسیاری از افراد به اهمیت مشاوره واقفند، اما گرانی این نوع خدمات باعث می‌شود همچنان درصد بالایی از افراد چه قبل و چه بعد از ازدواج نتوانند از آن استفاده کنند. سوال اینجاست که اگر مشاوره را تا این حد در دوام زندگی موثر می دانیم، چرا ساز و کار‌هایی برای دسترسی آسان به مشاور به وجود نمی آوریم؟

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید