00:19|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 14 مهر 1398 - 06:34
کد خبر: 13063

هیچ گوشی بدهکار نیست!

کشاورزان و باغداران آذربایجان‌غربی زحمات بسیار زیادی برای محصولات خود می‌کشند اما با فرارسیدن برداشت محصول نبود زمینه و زیرساخت مناسب برای عرضه و صادرات آنان را با مشکل مواجه کرده و باعث ضرر و زیان می‌شود.
کسی صدای کشاورزان آذربایجان‌غربی را نمی‌شنود

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید محصول سیب در کشور است و کیفیت بسیار مطلوب سیب استان زبان زد عام و خاص است.
آذربایجان‌غربی با سهم ۴۰ تا ۴۵ درصدی تولید سیب کشور از سال‌های گذشته تاکنون رتبه اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده و سال گذشته با وجود کاهش ۴۳۰ هزارتنی تولید محصول سیب همچنان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
اما در چند سال اخیر سرنوشت سیب آذربایجان‌غربی با بی‌مهری مواجه شده و با انباشت در کنار جاده‌ها، توجهی به خرید و فروش این محصول نمی‌شود.
عدم حمایت و نبود زیرساخت‌های مناسب در آذربایجان‌غربی باعث شده تا کشاورزان نتوانند محصول سیب خود را با قیمت مطلبوب به فروش برسانند و در نهایت با مشکل عرضه سیب به بازار مواجه شده و ضرر می‌کنند.
هیچ‌گونه حمایتی از باغداران تولید کننده سیب نمی‌شود
یکی از باغداران ارومیه‌ای در ارسال پیامی به پایگاه خبری باریش نیوز اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون برای اینکه سیب بسیار خوب و باکیفیت به بازار عرضه کنیم هزینه زیادی را برای باغات سیب صرف کردیم.
وی افزود: اما هم اکنون که فصل برداشت سیب است هیچ‌گونه حمایتی از این محصول نمی‌شود و باغداران با ضرر بسیار زیادی رو به رو شدند.
این باغدار با ابراز ناراحتی افزود: مسئولان استانی باید قبل از فرارسیدن برداشت سیب از باغات آذربایجان‌غربی چاره‌ای برای صادرات و عرضه سیب به بازار بیندیشند تا کشاورزان در حین برداشت محصول با مشکل مواجه نشوند.
مسئولان صدای باغداران را نمی‌شنود
صابر از کشاورزان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز از بازار نامطلوب محصول سیب در استان گلایه کرد و افزود: محصول سیب در آذربایجان‌غربی چند سالی است که مظلوم واقع شده و کسی صدای باغداران سیب را در استان نمی‌شنود.
وی افزود: همه مسئولان متولی می‌دانند که آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید سیب و انگور در کشور است و باید قبل از به ثمر نشستن محصول چاره‌ای برای عرضه و صادرات آن بیندیشند.
این باغدار ارومیه‌ای ادامه داد: متاسفانه محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی با بی تدبیری مسئولان مواجه شده و کشاورزان ضرر و زیان زیادی را تحمل می‌کنند.  
ممنوعیت 45 روزه صادرات سیب باعث بی‌کیفیت شدن و از بین رفتن آن در سردخانه‌ها شد
مراد آقابالازاده، رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان ناچیزی از سیب‌های موجود در سردخانه‌ها به کارخانه‌های فرآوری و کنسانتره استان ارسال شده اظهار کرد: بعد از عید امسال 40 هزارتن سیب تولیدی استان در سردخانه‌های استان با سپری شدن زمان نگهداری آنها از بین رفت و دور ریخته شد.
وی با اشاره به اینکه ماندگاری سیب در استان در سردخانه‌ها تنها 5 ماه است تصریح کرد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصویب بخشنامه غیر برنامه‌ریزی شده و ممنوعیت 45 روزه صادرات سیب باعث بی‌کیفیت شدن سیب‌ها و از بین رفتن آن در سردخانه‌ها شد.
رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه تولید محصول کشاورزی در ایران توسط کشاورزان  انجام می‌شود خاطرنشان کرد: متاسفانه در امر عرضه و صادرات محصولات کشاورزی دولت وارد عمل شده و هیچ مشورتی با انجمن‌ها و تشکل‌های کشاورزی ندارد و مشکلات به وجود آمده تکک/نها به دلیل عدم هماهنگی و مشورت دولت با تشکل‌های کشاورزی است.
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
کشاورزی و باغداری در آذربایجان‌غربی از ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و این زمانی تحقق پیدا می‌کند که از محصولات کشاورزی حمایت شود.
مشکلات توسعه اقتصاد کشاورزی در استان باید بازبینی شود و قبل از فرا رسیدن برداشت محصولات کشاورزی، زمینه صادرات و عرضه محصول فراهم شود تا کشاورزان در دقیقه نود و حین برداشت محصولات خود دچار مشکل نشوند. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید